Wie een kleine tien jaar terug een boodschap of product aan een grote groep mensen kenbaar wilde maken, had de mogelijkheid een grote bijeenkomst op te zetten. Geïnteresseerden voor deze bijeenkomst moesten dan wel het geld hebben om hierbij aanwezig te zijn. Dankzij de opkomst van het internet is dat vandaag de dag niet meer nodig. Met een webinar, ook wel online seminar genoemd, bereik je je doelgroep veel gemakkelijker.

Kort gezegd is een webinar een online sessie waarbij deelnemers (men gebruikt altijd het woord deelnemers in plaats van kijkers) naar een spreker luisteren en tegelijkertijd een presentatie bekijken. Een webinar heeft geen deelnemerslimiet, zo kunnen er wel tientallen of honderden deelnemers tegelijk naar het webinar kijken.

Bekijk hier een artikel van Elja Daee over het succesvol organiseren van een webinar. 

Het succes

Het succes van een webinar zit hem voornamelijk in de mogelijkheid tot interactie. Zo kan je tijdens een webinar gebruik maken van een poll, chat of een toets. Tijdens de sessie kunnen deelnemers vragen stellen, die vervolgens worden behandeld tijdens het webinar. Dit zorgt voor een veel actievere houding van de deelnemer dan bij een fysieke bijeenkomst.

Naast de mogelijkheid tot interactie bereik je je doelgroep ook gemakkelijker via een webinar. Je onderwerp maakt of kraakt je presentatie. Deelnemers kunnen zich gemakkelijk aanmelden en geven hiermee gelijk aan dat ze geïnteresseerd zijn in het door jou te vertellen verhaal. In een wereld waarin het steeds korter en krachtiger moet om de aandacht van de kijker vast te houden, is dat bij een webinar juist het tegenovergestelde. De kijkduur van een sessie is gemiddeld 57 minuten.

Bekijk hier dé zeven tips die volgens Helder & Wijzer nodig zijn om de aandacht van je publiek tijdens een webinar vast te houden.

Eigen ervaring

Om nu te kijken of zo’n webinar wel degelijk interactief is en je aan het scherm gekluisterd blijft, besloot ik er zelf één te volgen. Het onderwerp van deze webinar luidde: ‘Interne Communicatie: Do’s and don’ts’. De presentator van deze sessie was Olaf Lawerman, directeur van Company Webcast BV. Lawerman besprak tijdens deze presentatie onder andere negen onderdelen voor een succesvol webinar. In totaal werden er vijf punten behandeld tijdens deze seminar.

Afbeelding10

Allereerst werd er begonnen met een vraag. De vraag luidde: ‘Mijn organisatie zet al webinars in voor interne communicatie’. De vraag kwam als een pop-up op je scherm en je voelt je dan ook bijna verplicht deze vraag in te vullen.  Aangezien ik een student ben en geen medewerker van een bedrijf, heb ik deze vraag niet ingevuld. Maar hier zie je al het eerste stukje interactie van dit soort sessies. Een kleine vijf minuten later werden de reacties geanalyseerd en tijdens de presentatie besproken. In totaal werden er tijdens deze sessie vier pollvragen gesteld.

Ik voelde mij hierdoor als kijker, of deelnemer, veel meer betrokken bij de presentatie. En dit gevoel werd naarmate het webinar vorderde steeds sterker. Enkele mensen, waaronder ik, stelden vragen tijdens de sessie. Binnen vijf minuten werd mijn vraag door de moderator beantwoord en ook nog eens tijdens de livesessie besproken.  Je kon zoveel vragen stellen als je wilde. Gemakkelijke vragen werden door de moderator beantwoord, voor de ietwat complexere vragen kon je bij de spreker terecht.

Afbeelding11

Ik had verwacht al redelijk snel klaar te zijn met het bekijken van een webinar. Mijn geduld om naar iets te blijven kijken is niet erg groot. Denk bijvoorbeeld aan de advertenties van een halve minuut op YouTube, zelfs die klik ik meteen weg zodra ik de kans krijg. Toch stond ik er versteld van hoelang ik naar het webinar heb gekeken. Ik heb de hele sessie, die ongeveer 1 uur duurde, van begin tot eind gevolgd. Alhoewel het een hele kluif aan informatie was, heb ik het met plezier bekeken. Een dag later kreeg ik zelf de link toegestuurd om de sessie nogmaals te bekijken.

Zelf denk ik dat ook daar juist de kracht van een webinar ligt. Er wordt erg effectief omgegaan met de beschikbare tijd.  Voor een webinar van een uur hoef je ook maar daadwerkelijk een uur in te plannen. Het is zelfs mogelijk om de sessie meerdere malen terug te kijken als iets je heeft geïnteresseerd. Voor beide partijen lijkt me dat erg fijn. Zo bereikt de onderneming nogmaals zijn gewenste doelgroep en heeft de deelnemer nogmaals de kans om het webinar rustig terug te kijken. Misschien zien we dit in de toekomst ook nog wel terug bij onderwijsinstellingen, waarbij een docent niet meer voor de klas staat, maar juist voor een scherm. Maar dat is natuurlijk afwachten.

Komende webinars

Ben je geïnteresseerd geraakt in het bekijken van een webinar? Ik heb hier alvast enkele aankomende webinars voor je op een rijtje gezet.

1. Succesvol presenteren voor een webinar
2. Hoe val ik op met mijn cv?
3. Tips voor optimale webinar promotie
4. Werk vinden met LinkedIn
5. Je webinar in de soep – in 12 eenvoudige stappen