In de sport en bij evenementen staan vaak grote borden, doeken en vlaggen waarop de namen van sponsoren prijken.  Sporters of medewerkers lopen rond in kleding waar de logo’s van de sponsor op gedrukt staan. Als sponsor geef je middelen, geld en diensten aan een partij en in ruil zorgt de gesponsorde voor publiciteit. Een fikse investering. Waarom zou je dit als bedrijf moeten doen?

Voordelen
In eerste instantie werkt sponsoring goed om je merkbekendheid te vergroten, maar ook om je imago, wanneer nodig, te verbeteren. De voordelen van sponsoring op een rijtje:

  • Goodwill

Mensen hebben vaak een emotionele binding met een sporter die zij volgen of herinneringen aan een geslaagd evenement. De sponsoring zorgt hierdoor voor goodwill bij die personen.

  • Klantenwerving

Door sponsoring kun je, als je wilt, heel doelgroepgericht adverteren. Bijvoorbeeld als aanbieder van sportkleding sportevenementen sponsoren of als biermerk een festival.

Daarnaast kun je potentiële of bestaande klanten uitnodigen om mee te gaan naar wedstrijden of evenementen.

  • Naamsbekendheid

Sponsoring kan je naamsbekendheid in een rap tempo vergroten. De naam en logo van het bedrijf kan op borden, kleding en allerlei middelen naar voren komen. Afhankelijk van wat je sponsort is je bereik ook groot. Hoe groter de sport of het evenement, hoe groter het bereik. Natuurlijk afhankelijk van je investering.

  • Kosten promotie

Je doelgroep bereiken via traditionele media is dankzij de vele kanalen steeds moeilijker. Waar bevindt de doelgroep zich, van welk medium maken zij gebruik en wanneer?

Gezien het bereik en het effect van naamsbekendheid is dit een voordeligere manier om te adverteren dan via traditionele media.

Nadelen
Sponsoring heeft echter ook nadelen.

  • Financiën

Aan sponsoring hangt wel een prijskaartje. Dit is afhankelijk van wat je besluit te sponsoren, maar desondanks is het ook een goede investering.

  • Extra werk

Wanneer je sponsor wordt komt er extra werk bij kijken. Denk aan organisatorische zaken, faciliteren, administratie en vergaderingen.

  • Prestatie afhankelijk

Wanneer je een sport of evenement sponsort, moeten de sporters of het evenement het liefst wel ‘scoren’. Veel bezoekers en goede prestaties zijn wenselijk voor het in beeld brengen van jouw organisatie en die garantie heb je nu eenmaal niet.

Wel of niet?
Hoewel aan sponsoring ook nadelen hangen is het over het algemeen geen slechte investering. Er zijn vele goede voorbeelden zoals Amstel en ‘de vrienden van Amstel live’, Red Bull als sponsor van extreme sports, Univé en SC Heerenveen en veel verschillende bedrijven die hun ‘eigen’ schaatsploeg hebben. Zo krijgt uw bedrijf de juiste klanten, een sociaal gezicht of een vergrote naamsbekendheid. Waarom zou je het niet doen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.