Door Mariëlle Visser 

We worden continu overspoeld met veranderende trends binnen de online marketing. Juist daarom is het zo belangrijk ons hoofd boven water te houden en goed vooruit te kijken. Zo werd het wereldje waarin wij leven het afgelopen jaar steeds virtueler en is het vast geen verrassing als ik vertel dat deze trend zich lekker voortzet het komende jaar. Maar dat is natuurlijk niet het enige. Ik kijk graag met jou terug op een interessant 2017 en voorspel wat je in 2018 kunt verwachten.

2017 in een notendop

In geen enkel trendlijstje was hij te missen: de video. Zo wordt een video op Facebook twee keer zo vaak gedeeld dan wanneer het bericht bestaat uit tekst of een afbeelding. Op YouTube wordt er ongeveer 80.000 uur aan video’s geüpload per dag! Nieuwsgierig naar wat er verder dagelijks gaande is op YouTube? Bekijk dan deze infographic.

Niet te vergeten, onze nieuwe grote vriend, de ‘chatbot’, oftewel chatrobot. Wij besteden meer tijd op messaging apps dan op wat voor app dan ook. Zo’n wonder is het dus niet dat bedrijven kansen zagen bij het ontwikkelen van chatbots. Er zijn bijvoorbeeld verschillende nieuwsplatformen die hier op inspelen. Door simpel een berichtje te sturen naar de chatbot, wordt meteen het laatste nieuws voor jou geselecteerd. Maar wat was er ook alweer mis met de website bezoeken? Juist, helemaal niks.

Dit jaar was dan ook het jaar voor de mensen die houden van gemak. Niet alleen de chatbots, maar ook andere virtuele assistenten werden toegevoegd aan onze vriendenkring. Zo kwam Volkswagen met de zogenoemde ‘Alexa’, die er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de ruitenwisservloeistof wordt bijgevuld wanneer dat nodig is.

2018 voorzien

“Achteruit kijken is prima, zolang je maar vooruit blijft kijken.” Wat mij betreft kunnen we stellen dat personalisatie de trend van 2018 is. We komen om in content waardoor custom-made marketing een steeds grotere rol gaat spelen. Aandacht trekken van de doelgroep kan gedaan worden door content aan te bieden die bij je doelgroep past en waar zij ook echt iets aan hebben.

Ook Ephemeral Marketing nemen we mee het nieuwe jaar in. Als ik zeg ‘Snapchat’, zeg jij? Juist, content dat na 24 uur verdwijnt. Je mocht ook al kennis maken met vergelijkbare fenomenen afgelopen jaar op Facebook en Instagram met hun zogenoemde stories. Je moet natuurlijk wel specifiek op deze content klikken, maar dat maakt het juist minder opdringerig. En ik ben vast niet de enige die dat toch wel fijn vindt.

Tot slot een, wat mij betreft, hele interessante, en waarschijnlijk voor sommigen een gevoelige trend: Location Based Marketing (LBM). Letterlijk weten waar je doelgroep zich bevindt om zo gepast mogelijke content te kunnen sturen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een kortingsbon voor de winkel waar je op dat moment naar binnen loopt. Handig, maar wel een deuk in je privacy…

Ben je nieuwsgierig naar meer trends? Check dan dit artikel op Frankwatching