Al een aantal jaren is het een punt van discussie. Drukwerk. Blijft het of verdwijnt het? Nu het online medialandschap steeds groter wordt en de overhand begint te krijgen, komt printmedia in het gedrang volgens velen. Dat er dingen gaan veranderen is duidelijk, maar zal het ook compleet verdwijnen? 

Een sunset industry wordt de drukwerkbranche ook wel genoemd door velen. Een industrie die zijn hoogtijdagen heeft gehad en steeds meer aan sympathie verliest bij de mensen. Joost de Haas van Roto Smeets Group, één van de grootste grafische ondernemingen in Nederland, is ook niet bepaald positief over het voortbestaan van de industrie. Joost: “Het drukken verdwijnt op termijn. Het kan nog heel lang duren, dertig, misschien veertig jaar.” Ook het Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen (KVGO) is niet geheel optimistisch over de branche. Volgens directeur Fons Bakkes draaien veel bedrijven verlies in deze sector.

Drukwerk

Gelukkig zijn niet alle geluiden negatief. Er zijn tal van grafisch vormgevers, drukkers en andere mensen in de creatieve branche die heel overtuigd stellen dat drukwerk niet gaat verdwijnen. En ook bepaalde onderzoeken wijzen uit dat deze groep wel eens gelijk zou kunnen hebben. Zo onderzocht Direct Marketing Association wat mensen nu eigenlijk met hun post doen. 79 procent van de respondenten aan het onderzoek zegt direct te reageren wanneer ze papieren post ontvangen door de brievenbus. Opvallend is dat slechts 45 procent van deze mensen zegt dit te doen bij post via de email.

En dat is ook niet zo raar volgens de redactie van onderneemhet.nl. Drukwerk bereikt nog steeds het gemakkelijkst heel specifieke doelgroepen. Zo zijn bijvoorbeeld 65plussers nog lang niet allemaal actief online. Toen de Belastingdienst aankondigde de blauwe envelop de deur uit te doen, kwam dit als een schok voor een groot aantal ouderen in ons land.
Maar het zijn niet alleen de 65plussers die lastig te bereiken zijn zonder drukwerk. Juist de mensen die veel verstand hebben van computers, en daar veel gebruik van maken, krijg je zonder papier niet gauw te pakken. Deze groep weet als geen ander hoe reclame en spam eruit ziet in hun inbox en laten dit dan ook al snel aan zich voorbijgaan.

Drukwerk

Wat is dan de beste aanpak? Voor drukwerk kiezen of toch alles op online inzetten in de hoop dat mensen er niet aan voorbij scrollen? Een combinatie van de twee, zegt Corinne Keijzer. Een omnichannelstrategie waarbij online en offline gecombineerd ingezet worden en elkaar daardoor kunnen versterken werkt het beste. Niet alleen om zoveel mogelijk mensen in de doelgroep aan te spreken, maar ook om een zo consistent mogelijke identiteit neer te zetten.

Een voorbeeld van een omnichannelstrategie is te vinden in de tijdschriftenbranche. Commercials inzetten om het belangrijkste offline middel, het tijdschrift, kracht bij te zetten is iets wat steeds vaker voorbij komt. Door middel van behind-the-scenes beelden krijgt de lezer alvast een beeld van de inhoud van de volgende editie. Zo deelde Jan Magazine op sociale media, maar ook op tv een commercial over de kersteditie van het tijdschrift. Hierin schittert Lies Visschedijk tijdens de shoot voor de cover van het tijdschrift. Ook Linda Magazine deelt vaak backstage beelden van shoots voor het tijdschrift.

Drukwerk

Waarom dit werkt? Volgens Bianca van Felius komt dit door de beleving die eraan vastkleeft. Mensen willen erbij zijn, willen het meemaken. Een omnichannel strategie kan hierbij allebei de kanten op werken. Backstage beelden online plaatsen versterkt de beleving voor lezers van het offline tijdschrift, maar andersom werkt dit ook.  Een gedrukte catalogus voor een webshop kan bijdragen aan het compleet maken van een ervaring. Een gedrukt middel ervaar je méér volgens Michel van den Boogaard. “Het is een tastbaar geschenk. Print is een medium dat je niet alleen ziet, maar ook ruikt en voelt.”

Drukwerk blijft. De functie zal misschien veranderen, maar verdwijnen zal het niet. Van massamiddel zal het misschien gaan veranderen in een meer exclusief element. Een persoonlijk cadeau dat de ervaring van klanten met je bedrijf kan versterken. Een extra kans om je merkidentiteit stevig neer te zetten en te zorgen voor consistentie in al je communicatie uitingen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.