Sport en communicatie. In het eerste opzicht lijken deze begrippen niet veel met elkaar te hebben. Toch gaan ze prima samen. Sportende communicatieprofessional Ute Vrijburg weet hier alles van.

Ute & carrière
Ute Vrijburg is in het bezit van een bachelor Hotelmanagement en een master Sportmanagement. Tijdens haar studie aan de Hogere Hotelschool in Den Haag is ze 3 jaar sportvoorzitter geweest. Hierbij was ze verantwoordelijk voor de sportspektakels tussen verschillende hotelscholen.

Tot februari 2016 doceerde Ute op de NHL Hogeschool binnen de opleiding Communicatie. Internationalisering en internationale marketing en communicatie waren 9,5 jaar haar domeinen. Samen met Ritsko van Vliet, communicatiedocent aan de NHL, gaf ze de modules sport & communication. Hierin mochten studenten voor Xpedition Gold strategische sponsorvoorstellen maken voor sporters, onder andere schaatser Jan Blokhuijsen, die hierbij onder contract staan. Tijdens deze opdracht kwamen Ritsko en Ute tot de conclusie dat bedrijven linken aan een sport op papier niet zo moeilijk is. Lastiger is het om die sponsor vervolgens zover te krijgen om geld op tafel te leggen. De afweging die Ute hierbij iedere keer maakt is dan ook: kun je met dit strategische voorstel het bedrijf bellen en ze voor de sport winnen? Als dat het geval is dan kun je volgens Ute in de wereld van sportmarketing je geld verdienen.

Ute 3
Sports & communication class: eindpresentaties voor Xpedition Gold (rechtsvoor: directeur Dennis van der Laan). Ute staat linksachter op de foto.

Op dit moment is Ute als partner bij CatVision b.v. werkzaam. Hier werkt ze aan strategische beleidsplannen voor en met ondernemers. Daarbij deelt ze veel strategische opties met sport. Op dit moment geeft Ute bijvoorbeeld input over hoe schaatssporten en onderwijs in het nieuwe Thialf kan worden samengevoegd.

                                                     “Ik kijk vooral vooruit, ik zie in alles een kans”

Ute & communicatie
Van huis uit is Ute een marketeer. Daarbij vult ze aan: “Ik kijk vooral vooruit, ik zie in alles een kans.” Het is belangrijk tijdig in te zien hoe je stakeholders van de juiste informatie voorziet en op welke manier je vervolgens deze informatie aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat onder andere sportbestuurders geholpen kunnen worden om kansen te pakken. Het is vervolgens de taak van de communicatieprofessional om de vertaling naar bijvoorbeeld de supporters en sponsoren te maken.

In 2015 publiceerde Ute haar uitgebreide onderzoek genaamd ‘The value of sport in economic diplomacy’. Dit onderzoek wordt door het ministerie van Buitenlandse Zaken gebruikt om een digitaal portaal te maken voor diplomaten en ambtenaren zodat sport en ondernemen vaker met elkaar verbonden gaat worden. Denk hierbij aan economische en handelsmissies, de besluitvorming om internationale evenementen naar Nederland te halen en internationale evenementen bezoeken met hoogwaardigheidsbekleders. “Ook hier zag ik een kans, deed onderzoek, zette het op papier, deelde het en anderhalf jaar later was het resultaat er.”

                                               “Ik betrap me erop dat alles vaak een wedstrijdtintje heeft”

Ute & sport
Dat Ute sportief is blijkt wel uit haar activiteiten. Zo begon ze ooit fanatiek met badmintonnen. Daarna nam ze deel aan veel wereldkampioenschappen binnen catamaranzeilen en strandzeilen. Vanaf 1995 was Ute eveneens actief betrokken bij de organisatie van internationale catamaran en strandzeilwedstrijden. De grootste uitdaging hierbij bleek altijd het sluitend krijgen van het financiële plaatje te zijn. “Ik ben dan ook altijd graag creatief bezig om belangen van sporters, begeleiders, bonden, overheden, sponsoren, vrijwilligers, technologische innovatie en veiligheid met elkaar te verbinden.”

Ute 1 (fotograaf = photoosnet)
                                    Ute in actie tijdens het EK catamaranzeilen (fotograaf: photoosnet).

Vandaag de dag is Ute nog steeds recreatief aan het sporten. “Alhoewel ik me erop betrap dat alles vaak een wedstrijdtintje heeft”, voegt Ute eraan toe. Neem bijvoorbeeld de Mont Ventoux welke Ute met haar racefiets beklom. Ook staat er binnenkort weer een volgende uitdaging op het programma: een oceaanoversteek met een tallship. Op deze manier blijft marketeer Ute in beweging.     

Ute 4
De tallship waarmee Ute de oceaanoversteek van Houston naar Rotterdam gaat maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.