Je specialiseren in een vak of richting is misschien wel het leukste onderdeel van je opleiding. Kevin Brouwer, derdejaars Media & Entertainment Management student aan Stenden, vertelt over de minor die hij volgt op de NHL: Transmedia Storytelling.

Binnen deze minor werk je als student aan een echte opdracht voor een klant en ben je constant bezig met concepting, design, productie en communicatie. Voor Kevin was de keuze voor deze minor dan ook snel gemaakt. ‘’Ik ging in eerste instantie voor ‘filmstudies’, maar in Nederland is het aanbod in minors op dat gebied niet zo groot. Toen kwam ik uit bij storytelling, daarbij maak je ook gebruik van disciplines als film en schrijven. Bij transmedia storytelling doe je dit natuurlijk ook. Transmedia sprak mij sowieso erg aan; hoe het zich uit en wat er allemaal mogelijk is.’’

Storytelling

Ik vroeg Kevin wat storytelling precies is: ‘’Storytelling is een verhaal’’ Waarop ik de vraag stelde of het een verhaal om een product heen is, ‘’Dat kan, maar voor ons, binnen deze minor, is het ‘awareness creëren’. We brengen een boodschap over op een grote groep mensen. We houden ons bezig met hoe we dat doen; we bedenken een verhaal, waarmee we mensen engagen en lange of korte tijd met ons meedragen.’’ Bij het binden aan het verhaal wordt gekeken naar hoe lang mensen erin geloven, het is een soort complot. ‘’Op een bepaald punt gooi je de schuif open en ben je eerlijk over dat complot, waarna een ‘follow-up’ volgt. Daarbij kijk je naar het vervolg wat er aan het complot gehangen kan worden; hoe maken we gebruik van de mensen die we nu met onze storytelling aan ons hebben gebonden? Hoe zorgen we ervoor dat die mensen overgaan tot een constructieve actie?’’

Foto

De klant en het concept

Binnen deze minor werk je als student voor een echte klant. Zo ook Kevin en zijn projectgroep. ‘’Wat wij moeten doen is meer aandacht genereren voor bijensterfte. Vooral voor wat de consument daarin kan doen om deze bijensterfte tegen te gaan. Daarbij praten we vooral over biodiversiteit, welke, met name in Friesland, erg laag is.’’

Het is de vijfde week van de minor en het proces van concepting en designing is volop aan de gang. ‘’We zijn heel veel brainstormsessies aan het doen, hebben meetings met de klant en stellen daarna concrete taken op. We hebben tussendoor sprints van twee weken, waarbij we ons focussen op één aspect. We hebben bijvoorbeeld al een digital storytelling concept ontwikkeld en bij de afgelopen sprint lag de focus op het ontwikkelen van de storyworld. Hierbij onderzoeken en bekijken we verschillende personages die we gaan gebruiken binnen onze storytelling.’’

Manager binnen je minor

Binnen de minor Transmedia Storytelling krijgen studenten ook de kans om zich te ontwikkelen als projectmanager, waar maar enkele studenten voor gekozen worden. Kevin is een van de gelukkigen. ‘’Natuurlijk wilde ik projectmanager worden. Ik leer veel. Allereerst: hoe solliciteer je op de functie van projectmanager? Want dat moest, anders werd je niet gekozen. Toen ik eenmaal gekozen was moest ik pitches houden, had ik speeddates met mogelijke projectgroep leden waarna de sollicitaties van die groepsleden plaatsvonden. Zo kon ik mijn eigen team samenstellen.’’

Kevin vertelt ook dat het van de grond komen met zo’n project best een uitdaging is. ‘’We zijn in de afgelopen sprint gigantisch vastgelopen. Je wordt als projectmanager wel aangekeken van: jij hebt vast het gouden idee. Dat vond ik best wel moeilijk. Hoe kan ik dit nou concreet omzetten naar een richting? Dat probeer ik dan wel, maar je moet ook een bepaalde zelfredzaamheid stimuleren binnen het team.’’

Als projectmanager is Kevin dagelijks bezig met het concreet maken van acties, richting en stimulans geven en communicatieve vaardigheden toepassen, zoals contact onderhouden met de klant. ‘’Ik ben als manager niet bezig met alles doen. Ik geef ook wel dingen uit handen. Ik heb ook een soort assistent, wat we een ‘scrummaster’ noemen. De scrummaster bespreekt bijvoorbeeld elke dag wat we gisteren gedaan hebben, waar we tegenaan liepen en wat we vandaag gaan doen. Maar ook individuele gesprekken neemt de scrummaster op zich. Deze informatie wordt vervolgens naar mij teruggekoppeld.’’

Eigen verantwoordelijkheid

Binnen de minor zijn er geen lessen, maar kunnen er wel consults aangevraagd worden. Ook is er sprake van een projectcoach, vertelt Kevin. ‘’Met die projectcoach heb je een wekelijkse meeting over hoe het gaat. Als je echt ergens tegenaan loopt kun je een consult aanvragen bij een specialist.’’ Gedurende de minor zijn er ook sprekers aanwezig, welke komen spreken over hun vakgebied. Kevin vertelt ook dat de interactie tussen projectleden groot moet zijn: ‘’je kunt het werk niet naar je toe laten komen, alles moet je zelf in gang zetten. We werken ook binnen een community met alle projectgroepen en we helpen elkaar: je stopt er iets in en je haalt er iets uit.’’

Toekomstperspectief

Binnen de minor zijn de studenten vrij om EC’s te binden aan eigen gekozen competenties. Voor Kevin is het projectmanager zijn de grootste competentie. ‘’Ik wil vooral uitzoeken wat constructief leiderschap is binnen een creatief proces. Daarnaast ben ik ook bezig met beloningssystemen; wat werkt wel en wat niet? Hoe kan ik in een bepaalde mate veeleisend zijn, maar toch teamgenoten het gevoel geven dat ze in een veilig omgeving fouten mogen maken?’’ Kevin focust zich niet alleen op projectmanagement, maar ook op andere competenties. ‘’Ik ben ook bezig met multimediadesign en ‘sharing’; wat je binnen de community doet; wat stop je erin en wat haal je eruit.’’

Tot slot hebben we het nog over creativiteit. Is er eigenlijk een mate van creativiteit nodig voor deze minor? Volgens Kevin wel, maar op verschillende manieren. ‘’Er zijn bijvoorbeeld echt ‘the sky is the limit’-denkers en je hebt mensen die echte designers zijn. Binnen deze minor heb je van beiden wat nodig. Zodat teamleden elkaar aanvullen maar ook van elkaar kunnen leren.