In tijden van overweldigend aanbod wordt het steeds belangrijker om u te onderscheiden van uw concurrenten en uw potentiele klanten te overtuigen van uw product of dienst. Een zakelijke blog is een manier om uw klanten te overtuigen, maar hoe kunt u een goede zakelijke blog schrijven waar klanten in geïnteresseerd zijn en blijven en waarom moet uw bedrijf geld spenderen aan een zakelijke blog?

Een zakelijke blog schrijven is aantrekkelijk voor uw bedrijf omdat een onderzoek onder 1500 klanten van HubSpot, leverancier van inbound marketing software, uitwijst dat bedrijven met een zakelijke blog 55% meer bezoekers op hun website krijgen dan bedrijven zonder zakelijke blog. Door nu te beginnen met een zakelijke blog kunt u direct inspelen op deze ontwikkeling en u onderscheiden van uw concurrenten.

Doel
Het doel van een zakelijke blog is duidelijk: de dialoog aangaan met uw klanten. Hiermee toont u betrokkenheid, versterkt u de band met uw klanten en creëert u wederzijds vertrouwen.  Ook krijgt u een duidelijk beeld van de verwachtingen van uw klanten ten opzichte van uw bedrijf.  Zo kan een reclamebureau bloggen over hoe een reclame tot stand is gekomen en een communicatiebureau kan tips geven of over nieuwe trends op het gebied van communicatie schrijven in een zakelijke blog.

Ook kunt u een ‘fout’ binnen uw branche aangrijpen en de lezer prikkelen door een onverwachte, unieke invalshoek te kiezen. U kunt discussie opwekken door meerdere invalshoeken te belichten en daarmee een reactie uitlokken bij uw lezers. Deze reacties kunt u gebruiken om uw eigen product of dienst te verbeteren en af te stemmen op de wensen en behoeften van uw doelgroep.

Geen reclamemiddel
Belangrijk om te weten is dat een blog niet bedoeld is om uw product of dienst te verkopen, maar om de klant meerwaarde te bieden, om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van uw klanten en om de klanten geïnteresseerd te krijgen in uw product of dienst. De verkoopinformatie over uw product of dienst kan de klant al op uw website vinden en is daarom een dooddoener in zakelijke blogs.

Kosten
Voordat u begint met een zakelijke blog is belangrijk de kosten in te schatten. Voor het schrijven van een goede blog heb u veel tijd nodig, een slechte blog brengt schade aan het imago van u bedrijf. Beter geen blog dan een halve blog.

Do’s en Dont’s

  • Stel vooraf het doel van de zakelijke blog vast.
  • Stem uw zakelijke blog af op uw doelgroep.
  • De titel van de blog moet pakkend, kort en bondig zijn.
  • Varieer, door bijvoorbeeld foto’s toe te voegen of gastbloggers uit te nodigen.
  • Let op taalfouten.
  • Maak een blog niet te kort en niet te lang (tussen de 300 en 700 woorden).
  • Maak gebruik van rijtjes.
  • Zorg voor een logische opbouw van uw blog.
  • Plaats met voorspelbare regelmaat een blog.
  • Begin deze week met het schrijven van de blog voor volgende week.
  • Zet social media in om uw blog onder de aandacht te brengen.
  • Verwijs naar uw andere blogposts wanneer u al meerdere hebt geplaatst.
  • Geef niet teveel weg.
  • Voorzie uw blog van social media buttons.
  • Vermijd vaktaal.
  • Vraag lezers wat ze graag willen lezen over uw bedrijf.

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.