In het thema van de International Week die deze week plaats vindt op de NHL in Leeuwarden schrijft deRuis een artikel over internationalisering. Wat betekent de fusie tussen Hogeschool Stenden en NHL voor de internationalisering? Kunnen zij het beste uit elkaar halen? Worden alle opleidingen internationaal georiënteerd? Wordt het daardoor moeilijker voor studenten om internationaal georiënteerde studies te gaan volgen? In het derde atelier over de fusie werd dit besproken.

Op maandag 13 april vond het laatste atelier plaats over de fusie tussen de twee hogescholen Stenden en NHL in Leeuwarden. In dit atelier was de laatste feedbacksessie in de ontwerpfase van het fusieproces. De aanpak over het vervolgtraject werd beschreven door de acht projectteams. De projectteams waren: Onderwijs, Internationalisering, Digitale Hogeschool, Onderzoek, Governance, Organisatiecultuur/structuur en Human Resources. Bezoekers van het atelier konden adviezen geven over de ontwerpen van de verschillende projectteams.

“Mijn Engels is niet fantastisch. Ik zou graag beter en vaker Engelse les willen hebben op mijn opleiding. Daarnaast zou ik graag intercultureel willen leren communiceren en verschillende normen en waarden willen leren uit verschillende culturen. Want tegenwoordig zijn veel bedrijven internationaal georiënteerd”

NHL en internationalisering

In een vorig artikel van deRuis werd geschreven over wat NHL hogeschool nu aan internationalisering doet. Uit het artikel blijkt dat de grootste doelgroep van de NHL uit het noorden van Nederland bestaat en dat deze school overwegend Friese studenten heeft. Omdat NHL geen volledige Engelse bachelors aanbiedt zijn er niet veel internationale studenten, ook al zijn er wel een aantal opleidingen die populair zijn bij buitenlandse studenten. Om toch mee te doen aan internationalisering hebben zij internationale projecten als exchange students, Chinese studenten die op NHL komen en de International Week.

Fusie en internationalisering

Wat de NHL op dit moment doet aan internationalisering is matig, maar wat als Stenden en NHL straks gaan fuseren? Stenden heeft namelijk wel een groot aantal buitenlandse studenten, omdat Stenden veel internationale opleidingen aanbiedt. De opleiding Hogere Hotelschool of Media & Entertainment Management worden bijvoorbeeld ook in het Engels gegeven. Wat als de fusie straks werkelijkheid is; gaan de oorspronkelijke studenten of docenten van NHL daardoor meer internationaliseren en gaat er iets veranderen in het onderwijs?

Opleidingen worden geïnternationaliseerd

In het atelier werd het ontwerp internationalisering van de fusie uitgelegd aan de hand van een presentatie. Later werden de laatste dingen besproken in een workshop en konden er adviezen worden gegeven aan de projectteams. In de workshop vertelt het projectteam Internationalisering dat elke opleiding voor een deel geïnternationaliseerd gaat worden. Denk aan Engelse minoren, vakken over internationalisering of internationale schoolopdrachten. “We moeten onze horizon breder trekken. Ik denk dat een Engelse minor een grote toegevoegde waarde zal zijn voor mijn studenten van de opleiding PABO”, vertelt Irmgard den Hollander, lerares van de PABO op NHL.

Engels schrikt de student af

Grotendeels wordt het internationaliseren van alle opleidingen door de bezoekers aanvaard, maar het wordt wel kritisch bekeken. De bezoekers betwijfelen of het plan gaat werken. Studenten zien bij het woord internationalisering al meteen het woord Engels, en meer niet. En dat schrikt de studenten af. Het is aan de school en de projectgroep Internationalisering om het begrip ‘internationalisering’ een breder en een alomvattende betekenis te geven.

Global Competent Citizen

Eén van de doelstellingen van het projectteam is om internationalisering een integraal onderdeel te maken van de nieuwe hogeschool en daarbij te laten weten dat het veel meer dan ‘Onderwijs in het Engels en/of mobiliteit’ is. Het gaat om het kennis maken met andere culturen en onderwijsmethodes. Het leren van een andere arbeidscultuur en jouw kennis en kunde toepassen op internationale organisaties. Het projectteam vind het belangrijk omdat zij de studenten willen opleiden tot Global Competent Citizens, omdat deze maatschappij steeds verder globaliseert. Jens Brouwer, student Bestuurskunde op NHL vertelt: “Mijn Engels is niet fantastisch. Ik zou graag beter en vaker Engelse les willen hebben op mijn opleiding. Daarnaast zou ik graag intercultureel willen leren communiceren en verschillende normen en waarden willen leren uit verschillende culturen. Want tegenwoordig zijn veel bedrijven internationaal georiënteerd”. Als een student zich goed wil voorbereiden op het werkveld is het van belang om ook te internationaliseren. Volgens student Jens Brouwer ligt de drempel bij het vak Engels. Zo lang er niet goed en voldoende Engelse les wordt gegeven is het voor de student ook moeilijker om internationalisering te aanvaarden.

Maar hoe maakt een organisatie als Stenden & NHL duidelijk dat het begrip internationalisering meer is dan de Engelse taal? En hoe zorgt de organisatie ervoor dat een student niet meteen afhaakt als ze het woord internationalisering/internationaal zien?
Internationalisering is erg belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de student in de huidige tijd. Het is belangrijk om jezelf te verdiepen in andere culturen en onderwijsmethodes, daar leer je als student meer van en het is beter voor je ontwikkeling in deze globaliserende maatschappij.

Open mind

De student op NHL heeft nog geen open mind voor internationalisering. Mede doordat er al vanaf de basisschool niet goed genoeg Engels wordt gegeven en omdat er niet genoeg kennis wordt gemaakt met ander onderwijs, een ander werkveld en culturen. Omdat deze groep studenten niet al vanaf de paplepel kennis hebben gemaakt met internationalisering is het moeilijk voor ze om die stap te nemen.

Om de drempel te verlagen moet het projectteam Internationalisering ervoor zorgen dat het woord internationalisering of internationaal niet wordt gezien als alleen de taal Engels. Maar dat het zorgt voor een breder perspectief voor de student en het beter is voor de ontwikkeling in de huidige globaliserende maatschappij. Om de student een Global Competent Citizen te maken moeten ze ervoor zorgen dat de student een open mind krijgt tegenover internationalisering.

1 REACTIE

  1. Waaruit concludeer jij dat NHL studenten geen ‘Open mind’ hebben voor internationalisering? En hoezo denk je dat ‘Internationalisering’ bij de NHL Student alleen maar de associatie met de Engelse taal oproept? Volgens mij groeien de grootste groep kinderen in Nederland en dus ook in Friesland op met internet en social media en zijn daardoor van nature al internationaal georiënteerd. Neem nou mijn zoon van 15 jaar, die Skyped met allerlei kids met dezelfde interesses over de gehele wereld. Hierdoor spreekt hij nu al vloeiend Engels. Dus, ook al zou het alleen de associatie met de Engelse taal opleveren (ik denk eerder ‘reizen’!), dan is dit volgens mij absoluut geen drempel. Dat mogen we ook verwachten van een hbo student anno 2015, toch?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.