Door Marije van Dijk

Bart van der Kooi vond het tijd om structuur aan te brengen in de modellen die betrekking hebben op social media. Hij deed dit door de beste modellen te selecteren en te bundelen in een boek dat 6 februari 2014 is uitgekomen. ‘’Social media is één van de meest dynamische vakgebieden. Dat maakt het leuk. Elke dag is weer anders.’’ Hij vertelt over zijn werk als social media consultant, het vakgebied social media en waarom het boek voor ons als studenten van toegevoegde waarde kan zijn.

Elke dag is anders
Bart is werkzaam bij Online Marketingbureau ClickQ. Hier is hij verantwoordelijk voor de social media. Inspelen op vraagstukken bij klanten, creatieve concepten bedenken, advies uitbrengen op strategisch, operationeel en tactisch vlak en nog veel meer. ‘’Social media is één van de meest dynamische vakgebieden. Dat maakt het leuk. Elke dag is weer anders. Ik geef regelmatig workshops en presentaties, maar ik heb nog nooit twee keer dezelfde presentatie gegeven. Dat zegt voldoende volgens mij!’’

Het boek
Sinds 2010 beheert Bart de website www.SocialMediaModellen.nl. Hier verzamelde hij de afgelopen jaren alle modellen. Dé aanleiding om nu de beste modellen te selecteren en hier verdieping in aan te brengen. In zijn Social Media Modellenboek worden vijf hoofdcategorieën social media modellen onderscheiden:

  1. Volwassenheid & Adoptie
  2. Implementatie & Strategie
  3. Focus & Benadering
  4. Weergave & Doelgroep
  5. Meten & Roi

Naast deze vijf hoofdcategorieën is er nog een groep andersoortige modellen. Deze modellen en visualiseringen brengen social media kanalen, websites en platformen zoals apps in kaart. Ze worden continu vernieuwd door alle veranderingen en dynamische ontwikkeling. Deze categorie wordt omschreven als: Kanalen & Platformen. ‘’De verschillende categorieën in het boek zorgen ervoor dat je precies weet welk model je waarvoor kunt gebruiken’’, aldus de auteur.

’Vaag’ vakgebied
‘’Zelf ben ik erg visueel ingesteld en houd ik van structuur. Het gebruik van social media is moeilijk te definiëren en te omkaderen. Wat is wel social media en wat niet? Modellen en methoden zorgen ervoor dat het ‘’vage’’ vakgebied veel concreter en meer tastbaar wordt’’, aldus Bart.

Voor zowel studenten als docenten kan het boek een toegevoegde waarde bieden. Volgens de auteur is het een compleet overzicht van alle modellen en zeer begrijpelijk en leesbaar geschreven. ‘’Daarnaast scheelt het veel tijd om niet alle modellen zelf te moeten verzamelen, met elkaar te moeten vergelijken en bekijken wat je ermee kunt.’’

Ditzelfde geldt voor bedrijven. ‘’Om te bepalen op welk volwassenheidsniveau de organisatie zich bevindt, wat er nodig is om te groeien, om de focus richting doelgroep te bepalen, om de return-on-investment van social media te bepalen en om de verschillende social media gebruikers in te delen in groepen,’’ vertelt Bart. ‘’Het succes van het gebruik van deze modellen hangt natuurlijk af van de personen die er mee aan de slag gaan’’ voegt hij hier aan toe.

Een fastfood-ontwikkeling
Naast een overzichtelijke indeling van de beste modellen gaat het boek ook in op de trends en ontwikkelingen op het gebied van social media. Afsluitend aan elk hoofdstuk is een korte samenvatting te vinden. Bart geeft in het hoofdstuk ‘’Social media als fastfood-ontwikkeling’’ een heldere omschrijving van de geschiedenis van social media en alle veranderingen die hier hebben plaatsgevonden. Een kleine sneak preview van de samenvatting van dit hoofdstuk:

… Want scrollen door foto’s en andere afbeeldingen gaat sneller dan het lezen van tweets. Het is daarbij makkelijker vol te houden en de hersenen krijgen het eenvoudig voorgeschoteld. Social media wordt een hapklare snack.

De ontwikkeling kort samengevat:

Ontwikkeling Weblogs Vrienden-netwerken Microblogs Visuele media
Voorbeelden Blogger, geocities MySpace, Friendster, Facebook, Hyves Twitter Pinterest, Instagram, Vine
Periode Vanaf 1999 Vanaf 2002 Vanaf 2008 Vanaf 2012
Aantal creators Enkele Iedereen
Kenmerken Tekstueel Tekstueel Tekstueel Visueel
Techniek Complex Eenvoudig
Devices Desktop Met name mobiel
Geconsumeerd als? Viergangendiner Eenvoudig diner Lopend buffet Snackbar

 Social fastfood-ontwikkeling

Nog meer lezen?
Het boek is te bestellen via onder andere Bol.com en Managementboek.nl. Bestel direct of bekijk de inhoud en een preview op Managementboek.nl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.