Stagiaires willen hun studie in de praktijk toepassen en kiezen bewust bij welke organisatie ze solliciteren. Als organisatie heb je ook een bepaald beeld van wat je van de stagiaire verwacht. Het bieden van een stageplek brengt verantwoordelijkheden met zich mee. De begeleiding van een stagiaire kost tijd en er kan af en toe wat mis gaan, maar een stagiaire biedt ook kansen voor jouw organisatie.

Leergierige stagiaires stellen veel vragen, waardoor je weer bewust gaat kijken naar zaken die anders als vanzelfsprekend lijken. Het nieuwe perspectief van je stagiaire zorgt voor verbeteringen. Zo is het goed mogelijk dat een brainstormsessie waarbij de stagiaire betrokken wordt, kan leiden tot nieuwe ideeën en inzichten

Stagiaires zijn potentiële nieuwe werknemers en als stagebegeleider kun je deze nieuwe werkkracht perfect beoordelen en sturen. De student is gemotiveerd om zichzelf te bewijzen. Niet alleen om een goed cijfer te halen voor de stage, maar ook voor een goede referentie en carrièremogelijkheden in hun toekomst. Echter, ook al is de student nog zo gemotiveerd, niet alles zal in één keer lukken of perfect gaan. De stagiaire is er nu eenmaal om te leren, wat voor beide partijen betekend dat er ruimte moet zijn om fouten te maken.

Hoe zorg je nou dat je de juiste stagiaire vindt?

Hierover zijn allerlei praktische tips te vinden, terwijl persoonlijkheid ook een belangrijke rol speelt. Kasper den Ouden, front-end developer bij startup Netofex Lead Agency, zegt hier het volgende over: “Als startup zijn wij altijd opzoek naar de juiste mensen om ons team mee aan te vullen. Hierbij hanteren wij het ABCD-raster, waarbij een klik hebben met het team vaak belangrijker is dan de kennis en skills. Uiteindelijk kan iemand bepaalde competenties wel leren, maar aan karaktereigenschappen kun je weinig veranderen.”

stagiares

Bespreek bij de sollicitatie dan ook niet alleen de verwachtingen van beide partijen, maar kijk ook vooral of het karakter van de stagiaire past bij het bedrijf en het team.

Wees je als stagebieder ook bewust op welke manier de stagiaire het beste leert. Als de begeleider meer een doener is, maar de stagiaire zelf meer een onderzoeker, dan krijg je een conflict waarbij de stagiaire niet productief lijkt. Bedenk ook wie de stagiaire aanspreekt. Stel dat de nieuwe stagiaire de hele dag alleen maar op haar mobieltje zit, stuur je dan de begeleider een mail met een klacht? Of ga je de stagiaire zelf aanspreken op haar gedrag?

De stagiaire is dus niet de enige die zich ontwikkelt tijdens de stageperiode, ook voor jouw organisatie kan het veel betekenen. Een goede samenwerking is daarbij belangrijk, zoek naar die klik en leer vooral van elkaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.