In de blog ‘Social media en ik’ vertelt de redactie van De Ruis wat hun relatie is met social media. Deze week is het de beurt aan redactielid Lisanne Kloosterman, die vindt dat social media best wat minder overdreven kan.

Naam: Lisanne Kloosterman
Social media-kanalen: Whatsapp, Facebook, Youtube
Favoriete kanaal: Facebook

Soms erger ik mij kapot aan social media. Met name aan Facebook en Instagram. Mensen die hun perfecte leven op de foto zetten, of in een comment laten zien hoe meegaand ze wel niet zijn. Dan denk ik: wees effe realistisch, als je vriendenlijst dit niet zou lezen had het je geen moer kunnen schelen. Waarom gebruik ik dan toch social media? Puur voor de praktische zaken.

Op de middelbare school waren Facebook en Twitter vooral voor de Popiejopies. Na de eerste schooldag zochten de scholieren elkaar op via social media. Een dag later werd er geroddeld over foto’s, berichten en hoeveel vrienden die en die wel niet had. Dit was nog in de tijd dat Facebook in opmars was. Ik had destijds wel van Facebook gehoord, maar het kon mij niet veel schelen. Dit omdat ik een afkeer had tegen die populariteitstrijd. Want hoe kun je iemand kennen en beoordelen via een Facebook profiel? Ik kon hier met mijn kop niet bij!

En zo heeft social media tot de dag van vandaag, voor mij een best wel negatief imago. En toch maakte ik een Facebook-profiel aan, wat misschien wel door de groepsdruk kwam. Als middelbare scholier werd ik er zo depressief van, dat ik het een paar keer verwijderde. Uiteindelijk maakte ik weer een account aan, die heb ik nu nog steeds. Ik begon Facebook pas leuk te vinden toen ik een aantal nieuwsites, organisaties en inspirerende mensen vond. Sindsdien is Facebook een soort nu.nl van mij geworden. Soms deel ik dingen via mijn account wat met dierenrecht te maken heeft. Daarnaast vind ik het handig dat je snel mensen via Messenger kan bereiken. Facebook heeft voor mij wel voordelen, maar vooral in praktische zin.

Ook WhatsApp en YouTube hebben deze functie voor mij. Whatsapp is handig omdat je mensen snel en gratis kunt bereiken. YouTube heeft net als Facebook een informatieve, maar ook een beetje entertainende functie voor mij. Zo volg ik een kanaal die ruimteweer in de gaten houdt, of kijk ik naar bloopers van mijn favoriete tv shows (de laatste bloopermarathon was van Will&Grace).

Als communicatiestudent is het handig om wat af te weten van social media. Maar als je er een goede analyse over maakt dan word ik daar best ziek van. De basics zijn: jezelf belangrijk maken, never nooit een kritische mening geven en laten we vooral niet doen of er problemen bestaan. Mag het alsjeblieft een onsje realistischer?