De naam ‘Google’ is niet voor niets afgeleid van het wiskundige getal ‘googol’: een één met honderd nullen. Want een zoekopdracht in deze zoekmachine geeft gevoelsmatig eenzelfde hoeveelheid resultaten weer. In de snelle maatschappij van tegenwoordig blijkt ruim 60% van de Google gebruikers te klikken op de eerste drie search hits. Voor organisaties of bedrijven is het daarom waardevol om bovenaan in Google te staan. Juist gebruik van ‘Search Engine Optimization’, of kortweg SEO, vergroot de vindbaarheid in Google aanzienlijk. In deze korte artikelreeks staan dan ook een paar technieken centraal om in te haken op recente SEO ontwikkelingen. In het vorige kwam de ‘Google Kenniskaart’ aan bod. Dit artikel draait om de ‘featured snippet’.

Geschreven door: Sharon Cornelissen

Sinds 2016 maakt Google in Nederland op grote schaal gebruik van de ‘featured snippet’: een kort uitgelicht zoekresultaat. Deze zoekresultaten staan in een speciaal blok (de zogenoemde ‘answer box’) bovenaan de zoekresultaten en geven direct antwoord op de door de gebruiker gestelde vraag in Google. Doel van Google is om het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken; gebruiksgemak en -vriendelijkheid staat centraal.

De snippet bestaat uit een korte preview van het antwoord, (eventueel) een afbeelding en de link van de gebruikte informatiebron. Het is omkaderd en bovendien groter dan de overige zoekresultaten; daar de snippet ook nog eens boven de andere resultaten staat, valt hij direct op. Concluderend is dit dus de beste gratis plek om in Google te verschijnen.

In tegenstelling tot de Kenniskaart, besproken in het voorgaande artikel, komt de informatie uit de featured snippet direct vanaf websites buiten Googles eigen pagina’s. Zoekopdrachten zijn steeds vaker in vraagvorm. Via algoritmes weet Google waar (op welke website) het beste antwoord op deze vraag staat. Dit antwoord presenteert de zoekmachine vervolgens direct als featured snippet bovenaan de zoekresultaten.

Boost de CTR

Google geeft echter alleen een korte samenvatting van het antwoord in de snippet. Gevolg is dat de gebruiker vaak nog behoefte heeft aan aanvullende informatie en daarom doorklikt naar de link uit de snippet. Onderzoek toont aan dat featured snippets een boost betekenen voor de ‘CTR’, oftewel de ‘Click-through-rate’: meer verkeer naar de website. Dit betekent een meerwaarde voor bedrijven of organisaties door op deze manier extra bezoekers naar de website te trekken. Er zijn meerdere tips om ervoor te zorgen dat Google informatie vanaf een bepaalde pagina in de snippet opneemt.

  1. Laat de zoekvraag of –term letterlijk terugkomen op de pagina

Bij featured snippets bestaat er een relevant verband tussen de zoekopdracht in Google en de titel of kop van een pagina. Het letterlijk noemen van de zoekvraag of –term vergroot daarmee de kans dat Google deze pagina uitlicht in de snippet.

  1. Beantwoord de vraag precies en bondig

Google verkiest korte, duidelijke antwoorden van één alinea; deze informatie komt in de featured snippet. Belangrijk is het om daarna juist uit te breiden en zo gedetailleerd mogelijk op de vraag in te gaan. Dit verhoogt de zichtbaarheid van de content in de ‘gewone’ zoekresultaten.

  1. Verwerk lijstjes en tabellen in de tekst

Google heeft bij het kiezen van de featured snippet een voorkeur voor teksten met lijstjes en tabellen. Maak hier eenvoudig gebruik van door deze in de paginatekst op te nemen.

  1. Gebruik relevante afbeeldingen van goede kwaliteit

Google toont afbeeldingen in de snippets van dezelfde website als de informatie. Het toevoegen van relevante, goede foto’s op de pagina vergroot de kans dat Google deze pagina uitkiest voor de snippet.

  1. Zorg voor meerdere mogelijke featured snippets op één webpagina

Onderzoek toont aan dat Google vaak gebruik maakt van dezelfde webpagina meerdere featured snippets uit te genereren. Bedrijven of organisaties kunnen hier eenvoudig gebruik van maken, door op één webpagina meerdere gerelateerde vragen te beantwoorden.

Al met al bieden featured snippets een grote kans voor bedrijven en organisaties om hun zichtbaarheid in Google te vergroten en daarmee een boost te geven aan de CTR. Het volgende en laatste artikel uit deze SEO reeks behandelt de mogelijkheden van video.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.