De naam ‘Google’ is niet voor niets afgeleid van het wiskundige getal ‘googol’: een één met honderd nullen. Want een zoekopdracht in deze zoekmachine geeft gevoelsmatig eenzelfde hoeveelheid resultaten weer. In de snelle maatschappij van tegenwoordig blijkt ruim 60% van de Google gebruikers te klikken op de eerste drie search hits. Voor organisaties of bedrijven is het daarom waardevol om bovenaan in Google te staan. Juist gebruik van ‘Search Engine Optimization’, of kortweg SEO, vergroot de vindbaarheid in Google aanzienlijk. In deze korte artikelreeks staan dan ook een paar technieken centraal om in te haken op recente SEO ontwikkelingen. Allereerst komt de Google Knowledge Panel aan bod.

Geschreven door: Sharon Cornelissen

In 2013 introduceerde Google de ‘Google Knowledge Panel’, of ‘Google Kenniskaart’ in het Nederlands. Deze kenniskaart is een blok informatie bovenaan, aan de rechterkant van het scherm, bij een uitgevoerde zoekopdracht. In feite is het een overzichtelijke samenvatting van de ingevoerde zoekterm waarmee Google probeert zo snel mogelijk antwoord te geven op de zoekopdracht.

De informatie in de Kenniskaart haalt Google uit verschillende bronnen, waaronder ‘Google Mijn Bedrijf’, Facebook en ‘het Telefoonboek’. Organisaties en bedrijven hebben hierdoor grote invloed op de inhoud van de Kenniskaart. Mits effectief ingevuld, zien Google gebruikers direct de contactgegevens, routebeschrijving, Facebook reviews, etc. van de organisatie. En met de prominente plek van de Kenniskaart in de zoekresultaten, zorgt dit dus voor een hogere zichtbaarheid in Google. Het gevolg? Een grotere brand awareness bij de (potentiële) doegroep en meer relevante traffic, on- én offline.

In de Kenniskaart?

Organisaties en bedrijven moeten dus zorgen voor een goedgevulde Kenniskaart die gebruikers op hun wenken bedient. Bovendien is het belangrijk dat juist hun organisatie of bedrijf als eerste in de Kenniskaart verschijnt. Hiervoor zijn een aantal tips.

  1. Maak een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina en vul deze zo volledig mogelijk in

Zoals reeds eerder genoemd, haalt Google de informatie voor de Kenniskaart onder andere uit ‘Google Mijn Bedrijf’. Door deze pagina zo volledig en up-to-date mogelijk in te vullen, gebruikt Google accurate gegevens in de Kenniskaart. Belangrijk is ook om maandelijks de nieuwe functies van ‘Google Mijn Bedrijf’ te bekijken; de ontwikkelingen van deze pagina volgen elkaar namelijk in hoog tempo op. Zo is het voor bedrijven het afgelopen jaar al mogelijk geworden om hierop links te plaatsen voor het maken van een afspraak/reservering, om een menukaart te tonen (voor restaurants) of om rechtstreeks een vraag te stellen aan de organisatie. Al deze nieuwe opties verschijnen daarmee ook op de Google Kenniskaart.

  1. Meld het bedrijf aan bij Google+

Google vertrouwt op eigen pagina’s. Voor de inhoud van de Kenniskaart gebruikt Google daarom niet alleen de eigen ‘Mijn Bedrijf’ pagina, maar zeker ook de Google+ pagina. Maak daarom een Google+ pagina aan voor het bedrijf of de organisatie, zodat deze te vinden is via de Google+ dienst. Let bij het aanmaken van deze pagina op het kiezen van de juiste branche en zorg dat de naam van de pagina overeenkomt met een eventuele zoekopdracht van de (potentiële) doelgroep. Update bovendien de pagina regelmatig met nieuwe content en probeer hierbij +1’s (‘Google likes’) te krijgen.

  1. Zorg voor goede reviews

Google hecht waarde aan de mening van anderen over het bedrijf of de organisatie. Daarom zijn de +1’s, hierboven genoemd, van belang. Evenals bijvoorbeeld goede reviews op Facebook of TripAdvisor. Hoe meer goede reviews, hoe betrouwbaarder Google het bedrijf of de organisatie vindt en hoe eerder deze in de Kenniskaart terechtkomt.

Kortom, de Google Kenniskaart biedt een hoop mogelijkheden voor bedrijven om de vindbaarheid in Google te vergroten en de doelgroep effectiever te bereiken. In het tweede artikel uit deze SEO reeks staat de ‘featured snippet’ centraal. En misschien nog belangrijker: op welke manier een bedrijf of organisatie hiervan kan profiteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.