“Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken. The Circle is de verfilming van het gelijknamige hit-boek van Dave Eggers”. – Over de film volgens CineSneek.

Het is 19.45 uur als de film begint. Het beeld is indrukwekkend, veel heldere kleuren en de kwaliteit is echt heel goed. Emma Watson speelt de hoofdrol, ze is een prachtige dame met een mooie speling in haar mimiek.

De film centreert het beeld dat onze toekomst misschien is: iedereen een online identiteit. Kleine camera’s (circles) worden overal (on)zichtbaar geplaatst en worden alle handelingen van iedereen ter wereld geanalyseerd, geprogrammeerd en onderzocht. Deze technologie wordt vaker in films toegepast. In de film The Fast and the Furious 6 wordt ‘Gods Eye’ geïntroduceerd: een besturingsprogramma dat iedereen kan vinden waar dan ook ter wereld, met behulp van alle camera’s worldwide.

Het feit dat verschillende films al deze technologie verwerken in hun films, betekent dat het wel degelijk leeft. Een confronterend moment wanneer je bedenkt dat overal tegenwoordig een camera in zit. Denk maar eens aan je smartphone, je laptop, de scholen, winkels, ga maar door. Je wordt continu gezien.

The Circle gaat echter nog een stap verder: wanneer iemand ‘zoekgeraakt’ is (lees: vermist, voortvluchtig, ontvoerd, etc.), gaat er een melding uit naar alle mensen ter wereld. De foto wordt getoond en iedereen kijkt om zich heen voor deze persoon. In principe wat we nu al hebben met Burgernet, maar is dit wereldwijd.

Innovatief, realistisch en daardoor best angstaanjagend. Want hoe je het ook wendt of keert: anoniem zijn we niet meer. The Circle maakt dit echter op pijnlijke wijze duidelijk.Tegenwoordig zitten we op Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. We geven alles vrolijk de toestemming onze camera te gebruiken, maar we weten niet wie erachter zitten. Zit er een soortgelijke organisatie als The Circle achter? Wie kijkt er mee?

Het is een boeiende, diepgaande film. De film wordt compleet gemaakt door acteurs Tom Hanks en Emma Watson, een mooie keus.

De trailer van de film kun je hier vinden.