De Dag van de Mediastages is een dag georganiseerd voor iedereen die op zoek is naar een stage in de media. Deze dag biedt de mogelijkheid om te luisteren naar succesverhalen en in gesprek te gaan met mediatalenten. Ook kun je professionals naar je CV laten kijken en is er de gelegenheid om te netwerken. 

Organisatie: 8

We werden enthousiast ontvangen en gelijk voorzien van een naamkaartje. In aanloop naar de dag toe, wordt al duidelijk aangegeven dat er maar plek is voor een beperkt aantal studenten en dat het daarom belangrijk is om je van tevoren in te schrijven. Hierdoor was het wel bedrijvig, maar niet te druk en kon de organisatie het overzicht goed houden. Een aantal dagen voordat het evenement plaatsvond, ontving ik nog een e-mail als herinnering. Hierin werden nog even de belangrijkste aandachtspunten genoemd, zoals de tijd van aanvang en het programma.

Na de inloop van een halfuur werd een korte algemene toespraak gehouden, waarin uitgelegd werd wat het programma voor de dag was. De studenten werden in twee groepen verdeeld. Terwijl de ene groep de stagemarkt op ging, mocht de andere groep luisteren naar de presentatie van twee professionals. Dit voorkwam dat het te druk was bij de stands op de bedrijvenmarkt, maar voorkwam ook dat er te veel mensen tegelijk de zaal in wilden om de presentaties te bekijken.

De presentaties werden gegeven door Charlotte Marijn en Jennis Jongerius.

Charlotte Martijn is hoofdredactrice bij Koffietijd en is ooit haar carrière begonnen bij het Haarlems Dagblad. Ze vertelde wat over haar eigen carrière en gaf tips, aan ons als studenten, over hoe wij een goede carrière kunnen beginnen. Zelf vind ik tips die gegeven worden door professionals uit het werkveld altijd het meeste waard. Haar gouden tip was: houdt een netwerkboekje bij met al je contacten. Jennis Jongerius is een jong talent bij &samhoud media, een bedrijf dat zich bezig houdt met het maken van virtual en augmented reality. Tijdens deze presentatie vertelde een huidige stagiair ook over zijn ervaring en werkzaamheden.

Sfeer: 7

De sfeer was aangenaam. Er liepen een aantal studenten rond die last hadden van gezonde spanning en die deze dag echt zagen als een kans om een leuke stageplek te vinden.

Toch liepen er ook veel studenten rond die deze dag blanco ingingen en wel zouden zien wat de dag zou brengen. Dit kwam voor mij de sfeer niet ten goede en vond ik persoonlijk een beetje jammer. Aan de andere kant is het natuurlijk ook dè dag om je te laten informeren en inspireren en wordt er ook niet verwacht dat je al precies weet wat je wilt. De dag van de mediastages vindt plaats in Beeld en Geluid in Hilversum. Dit vind ik een hele geschikte locatie, omdat je je daar bevindt in het centrum van de mediawereld.

Mogelijkheid tot netwerken: 8

Met vierhonderd vacatures is deze dag zeker een aanrader om te netwerken.

De bedrijven die op de stagemarkt stonden waren Beeld en Geluid, Discovery Networks Benelux, Endemol, EO, &samhoud media, Talpa, Talpa Radio, MTV, Nickelodeon, Comedy Central, Warner Bros, NOS, RTL Nederland, OMS, BrandDeli en Mediaxplain. Als je zorgt dat je goed voorbereid bent, je CV bij je hebt en je doel scherp voor ogen hebt, dan kun je zeker wat uit deze dag halen. Toch blijkt dat de mediawereld met name meewerkstages aanbiedt en dat het moeilijk is om een afstudeerstage te vinden. Veel van de mensen die bij de stands stonden konden over afstudeerstages weinig vertellen.

Aan iedereen die opzoek is naar een meewerkstage in de media, zou ik deze dag zeker aanraden. Voor iedereen die opzoek is naar een afstudeerstage, is het efficiënter om via een andere weg contact te zoeken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.