Podcasts, communicatiemiddel van nu en de toekomst

Podcasts; in een wereld waarin mensen zelf willen bepalen wanneer ze informatie opnemen is het ‘play on demand’ audio bestand geen nieuw concept. Sterker nog, podcasts bestaan al jaren en zijn in Amerika een groot succes. Als (aanstormend) communicatieprofessional wil jij natuurlijk ook inspelen op deze trend.

Wat is een podcast

Een podcast is een opname van een monoloog of conversatie. De boodschap kan over van alles gaan, of het nu gaat om een merklading, de lancering van een nieuw product of gewoon een nieuwtje. De podcast is een verlengstuk van je organisatie. Zo lanceerde NU.nl de podcast ‘Dit wordt het nieuws’ waarin luisteraars niet alleen bijgepraat worden over het nieuws, maar ook een inkijkje krijgen achter de schermen van de redactie. Het Amsterdamse bedrijf And Now This creëerde een podcast genaamd ‘The Untold Story of Starting a Creative Agency’. Hierin praten ze met oprichters van succesvolle creatieve bedrijven, zowel binnen als buiten Nederland.  

Draadloos

Ook jij kijkt waarschijnlijk een paar uur per dag naar een scherm. Of het nou een computer is of een smartphone. Afwisseling om even niet te hoeven kijken en alleen maar te hoeven luisteren geeft meer mobiliteit. Terwijl je luistert, heb je de handen en ogen vrij om iets anders te doen, zoals de hond uitlaten of naar je werk rijden.

Storytelling tool

Storytelling is steeds belangrijker binnen content marketing en de podcast biedt een voordelige uitkomst. Een geschreven tekst heeft beperkte mogelijkheden tot het overbrengen van emotie en de lezer bepaalt zelf waar de nadruk ligt. Het maken van een video kost tijd, geld en techniek. De podcast bereikt je publiek op een directe manier, met je eigen stem. Authentieker wordt het niet en dit is een essentieel onderdeel om die sterke band met je publiek op te bouwen.

Do it yourself

Waar je voor een video moet kijken hoe de camera staat en of de belichting goed is, heb je voor een podcast niet eens een script nodig. Podcasts hebben net zoals alle andere communicatiemiddelen wel wat aandachtspuntjes. We hebben daarom hieronder 6 tips voor je op een rijtje gezet;

Tip 1; Bepaal je doelgroep. Deze tip ken je al, maar ook voor podcasts is het belangrijk om te weten voor wie je de content maakt.

Tip 2; Bepaal de lengte. Waar video’s maar 3 minuten mogen duren kan een podcast makkelijk 15 minuten lang zijn. Mensen zetten de podcast bewust aan op een moment dat het hen uitkomt om ernaar te luisteren. Duurt jouw podcast een uur? Splits hem dan op in verschillende afleveringen.

Tip 3; Zorg voor kwaliteit. Een goede microfoon en een opname zonder ruis zijn net zo belangrijk als een tekst zonder spelfouten.

Tip 4; Gebruik je stem. Jij hebt iets te vertellen, zorg dat mensen willen luisteren. Maak gebruik van de persoonlijkheid die een stem heeft. Monotoon of vertwijfeld gemompel wil niemand horen.

Tip 5; Gebruik tools. Er zijn verscheidende (gratis) tools waarmee je makkelijk en snel een podcast kunt maken. Zo’n gratis tool is bijvoorbeeld Anchor.fm. Hiermee kan je een podcast opnemen, opslaan, bewerken en meteen plaatsen. Ze hebben zelfs achtergrondgeluidjes die je kunt toevoegen, maar maak er geen hoorspel van (tenzij dat bij jouw podcast past).

Tip 6; Bepaal je platform. Podcasts kun je op verschillende platformen plaatsen. Afhankelijk van wat bij jouw boodschap en doelgroep past. Een paar populaire platformen zijn: iTunes, TuneIn, Soundcloud en Stitcher.

Podcasts zijn eigenlijk de nieuwe versie van blogs. Waar je door de bomen de blogs niet meer ziet, steken kwalitatief goede podcasts hun kop nog boven het maaiveld uit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.