Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je ziet op internet een vacature staan en denkt: “Dit lijkt me een geweldig bedrijf om stage te lopen.” Je aarzelt geen moment en besluit meteen te solliciteren. Na het schrijven van de motivatiebrief en het opschonen van je cv stuur je de sollicitatie in, en hoop je op gesprek te mogen komen. Tijdens deze periode van afwachten zijn het echter niet alleen de motivatiebrief en cv die bepalen of jij ook daadwerkelijk wordt uitgenodigd.

Screening online       
Steeds meer bedrijven doen het tijdens het beoordelen van ingekomen sollicitaties op een vacature: het screenen van de persoon door zijn/haar social media-kanalen te checken. Het gedrag van een persoon in het privéleven geeft namelijk een beeld van hoe diegene is als professional. Daarnaast zijn social media een goede afspiegeling van iemands persoonlijkheid. Uit recent onderzoek is gebleken dat maar liefst 91% van de werkgevers kandidaten checkt op hun online-gedrag.

Nu zul je je afvragen: “Gaan bedrijven echt zo ver om de juiste persoon te vinden voor de baan?” “Maar je kunt toch ook je eigen social media-kanalen op slot gooien?” Op beide vragen is het antwoord: dat klopt helemaal. Zoals hierboven benoemd gaan 9 van de 10 werkgevers het web op om een beeld te krijgen van de sollicitanten. Natuurlijk stuiten ze hierbij weleens op een vergrendeld account, maar van iedereen is wel wat te vinden op internet. Soms kan alleen een Facebook-account met een profielfoto al een beeld (en dus een oordeel) geven van een persoon. Tegenwoordig bestaat hier een techniek voor, waardoor het eigen beeld kan worden verbeterd.

Personal branding online
Een fenomeen dat is over komen waaien uit De Verenigde Staten is personal branding. Deze term (letterlijk vertaald: persoonlijk merken) heeft de volgende definitie volgens (Carrieretijger, 2017): Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat. Het fenomeen kan dus worden omschreven als een stukje zelfmarketing en het verkopen van jezelf als merk aan anderen.

Met een motivatiebrief en cv die je opstuurt naar een bedrijf, deel je je kennis en ervaring. Het is hierbij natuurlijk erg lastig om jezelf te onderscheiden van anderen tijdens deze procedure, omdat je niet weet wie je ‘concurrenten’ zijn in het sollicitatieproces. Door middel van een stukje personal branding online kun je je wel veel beter presenteren en onderscheiden. Jezelf verkopen als merk op het internet (social media) aan het bedrijf kan daarom het verschil maken tussen wel of niet worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Een aantal tips voor personal branding online
Om van de een op de andere dag te starten met het jezelf te verkopen als merk is natuurlijk lastig. Een stappenplan kan daarom hulp bieden. Maar waar te beginnen? Dat is vaak de vraag die als eerst genoemd wordt. De belangrijkste stappen die worden genomen zijn vaak de grootste en daarom is het raadzaam om klein te beginnen. De hierop volgende tips kunnen daarom helpen bij het verkopen van jezelf als professional op social media .

    1. Maak de overweging om je accounts wel/niet af te schermen

Tegenwoordig is het internet een omgeving waar veel personen ongevraagd bij jouw zaken kunnen komen. Denk hierbij aan een Twitter- of Facebook-account dat voor iedereen zichtbaar is. Het is daarom raadzaam om voor jezelf te bepalen of je je eigen accounts afschermt voor ongewenste bezoekers of niet. Een voordeel hiervan is dat je onbezorgd privézaken met je vrienden kunt blijven delen op bijvoorbeeld Facebook. Mocht je je accounts (bijvoorbeeld Twitter) niet op slot willen gooien, dan is het belangrijk dat alle content die er opstaat, mag worden gezien door een toekomstige werkgever of buitenstaanders.

      1. LinkedIn: ‘the place to be’ om jezelf te verkopen

Als professional is het hebben van een LinkedIn-account bijna een vereiste. Op dit sociale netwerk komen niet alleen professionals samen en bouw je een netwerk op. Je kunt er ook je ervaring, opleiding en overige activiteiten (vrijwilligerswerk, eigen producties) kwijt. Je persoonlijke pagina is eigenlijk een soort cv, die zeker wordt gecheckt door werkgevers tijdens een sollicitatieprocedure. Daarnaast is op LinkedIn ook een speciale sectie waar vacatures op komen te staan. Kortom, LinkedIn is ‘the place to be’ om jezelf te verkopen!

        1. Wees en blijf jezelf

Hoewel het jezelf verkopen als merk via social media voor sommigen een grote verandering is, is het natuurlijk wel van belang om altijd jezelf te zijn en te blijven. Het spelen van een rol heeft geen zin en is houd je nooit lang vol. Ga uit van je eigen unieke ik om je te onderscheiden en te laten zien waar je voor staat. Uiteindelijk zul je hier het meeste profijt van hebben.

Samenvattend
De bovenstaande tips kunnen helpen bij het opstarten van je eigen branding en mogen zeker niet worden vergeten als je eenmaal werkt volgens deze techniek. Vooral het jezelf zijn en blijven is iets wat altijd in het achterhoofd moet blijven hangen. Met de bovenstaande tips kun je jezelf onderscheiden van anderen. Zolang je jezelf online als merk blijft verkopen, zul je hier altijd de vruchten van plukken!