‘Generation Z’ is met een mobiele telefoon in hun hand geboren, maar toch zijn ze moeilijk bereikbaar. TV kijken doen ze niet en een abonnement op een krant is er al helemaal niet meer bij. Ze doen alles online. De snelheid waarmee ze werken is hoog en deze generatie kan in een zeer korte periode scannen of informatie interessant is of niet. Hoe kan een organisatie nu de aandacht trekken van Generation Z?

Geschreven door: Tabita Reitsma

Zoals algemeen bekend, is de indeling in generaties niets nieuws. Het verhaal begint met de ‘Lost Generation’. Deze generatie is van voor de Tweede Wereldoorlog. Vervolgens komen de ‘Babyboomers’. Dit is de generatie van na de Tweede Wereldoorlog. Daarop volgt ‘Generation X’. De generatie die is geboren in 1980 – 1997 behoort tot de ‘Millennials’ (Generation Y). De Millennials zijn al een moeilijk bereikbare groep. Maar nog moeilijker te bereiken is de volgende generatie: ‘Generation Z’.  

Zoals eerder al is genoemd, is het lastig voor organisaties om deze groep jongeren te bereiken. Kranten, folders, tv-reclames en zelfs social media platforms als Facebook en Twitter zijn niet meer aantrekkelijk voor de nieuwe generatie. De social media platforms die nog wel aantrekkelijk zijn voor Generation Z zijn: YouTube, Instagram en Snapchat.

De informatie die organisaties op deze social media platforms delen, moet kort en bondig zijn. Volgens de website Bloomberg is de aandachtsspanne van Generation Z namelijk maar acht seconden. De jongeren oordelen snel, waardoor het voor een organisatie is dus belangrijk is dat de informatie die ze willen overbrengen, hapklaar en visueel is.

Als laatste moet een organisatie weten wat voor taal de jongeren spreken. Jongeren gebruiken andere woorden dan ouderen. Wanneer de content van organisaties vol staan met afkortingen als ‘LOL’ en ‘YOLO’, zullen de jongeren snel afhaken. Het is een uitdaging om de juiste woorden te gebruiken zodat de generatie geïnteresseerd blijft, zonder dat het taalgebruik te populair is.

Het is dus belangrijk dat een organisatie weet op welke online platforms ze actief moet zijn. Verder is het van belang dat de informatie visueel, kort en bondig is. Als laatste is het aan de organisatie om te weten wat voor taal ‘Generation Z’ spreekt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.