Het tweede semester is weer begonnen en dat betekent voor een heleboel derdejaars communicatiestudenten het begin van hun vrije minor. Eind vorig jaar kozen deze studenten de minor waar zij zich deze periode graag meer in wilden verdiepen. Minoren als Psychologie, Bedrijfsjournalistiek en Art & Copy zijn al jaren erg populair. Dit jaar kwam er een nieuwe keuze in het rijtje, namelijk de minor Designing Online Journeys. Ongeveer twintig studenten hebben zich aangemeld voor de minor, en dat zijn er aardig wat! De minor leek op het eerste gezicht voor veel studenten dus erg aantrekkelijk.

We zijn nu anderhalve week op weg. Zijn de studenten nog steeds blij met hun keuze? En wat houdt de minor precies in? Een student en een docent van de minor nemen ons mee de digitale wereld in. Te beginnen met Frits van Essen, docent Grafische Vormgeving aan de opleiding Communicatie.

“De studenten opleiden tot professionele gesprekspartners op het gebied van online marketing en communicatie,’’ dat is in één zin het doel van de minor Designing Online Journeys . ‘’Dit doel willen wij behalen door de studenten veel te leren over het online vakgebied. We werken veel met gastsprekers en met onze eigen expert Cor Hospes (www.corhospes.nl). Hij is schrijver van boeken op het gebied van marketing en begeleidt onze studenten bij de hoofdopdracht van de minor. Daarnaast krijgen de studenten veel vrijheid, dit zodat ze zich kunnen specialiseren in hetgeen dat hen het meest interesseert. Ook is de minor erg afwisselend omdat er wordt gewerkt met een goede mix van theorie en praktische ‘doe’ vakken.                

De lessen die ik verzorg binnen deze minor zijn Customer Journeys en Philosophy of Online Technology. Customer Journeys gaat over de reis die een klant maakt op online gebied. Deze les verzorg ik samen met mijn collega Geert-Jan van Dam, docent Marketing en Onderzoek. Philisophy of Online Technology is een Engels vak waarbij we ingaan op de grotere, meer filosofische vragen rondom online technologie. Denk hierbij aan vraagstukken over de impact van Whatsapp op relaties, of de invloed van Google op de maatschappij.                

De eerste week ging naar mijn mening super! De opdrachtgevers zijn erg enthousiast en de studenten en Cor gaan als een speer.”

Frits van Essen lijkt erg enthousiast over de nieuwe minor. Maar laten we eerlijk zijn, het feit dat hij lessen binnen deze minor verzorgt, maakt zijn positieve mening vrij logisch. Zouden de studenten er net zo over denken? We vroegen Dennis Sieperda, derdejaars communicatie student die de minor Designing Online Journeys volgt, om zijn mening.

“Tot nu toe ben ik erg blij met mijn keuze voor deze minor. In mijn beleving gaat het vak in één zin om de reis die de consument maakt op online gebied. De lessen zijn erg interessant en ook de gastcolleges zijn allemaal van topniveau. Ik vind het vrije gedeelte van de minor erg fijn omdat hier veel ruimte is om je te specialiseren. Zo mogen we bij een vak zelf bepalen wat we doen, als het maar met online te maken heeft. Je kunt bijvoorbeeld één dag in de week stage lopen, lessen volgen bij een andere opleiding of het Google Analytics Certificaat halen. De reden dat ik juist voor deze minor gekozen heb, is omdat ik denk dat er op dit gebied het meeste werk te vinden is als het gaat om communicatiedeskundigen.”

De minor Designing Online Journeys is nu zo’n twee weken geleden van start gegaan en tot nu toe lijken beide partijen erg positief, dat is goed nieuws!

Heb jij ooit nog eens advies nodig op online communicatie gebied? Onthoud de koppies op bovenstaande foto, want dit zijn DE online communicatiespecialisten van de toekomst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.