Je hebt al eens les van hem gehad, bent hem in de wandelgangen tegen het lijf gelopen of hebt geen idee wie hij is. Jan Blaauw uit Groningen versterkt sinds september het docententeam van de opleiding Communicatie. Wie meer over de nieuwe tekstdocent wil weten, kan in alle nieuwsgierigheid verder lezen.

Op de vraag hoe het hem tot nu toe bevalt bij de opleiding Communicatie antwoordt hij simpel: “Ik vind het leuk.” Snel nuttigt hij zijn laatste slok koffie en vervolgt zijn verhaal. “Naar mijn collega’s toe vind ik het erg fijn dat er in teamverband gewerkt wordt.” Ook het contact met de studenten past wel in zijn straatje, met name de manier waarop. “Op mijn eerste werkdag kwamen er geloof ik wel zes studenten langs. Ze groetten meteen en vroegen: ‘Ben jij Jan? Dan heb ik een vraag!’. Dat vind ik heel leuk. Daar houd ik van.” De NHL benaderde Jan vorig schooljaar op basis van goede verhalen. “En voordat ik er erg in had, gaf ik Informatief schrijven”, lacht hij. Naast Informatief schrijven geeft Jan onder meer de vakken Mediaontwikkeling en Media Ethics. “Als docent moet ik veel nakijken. Het leuke daarvan vind ik dat ik heel benieuwd ben naar wat mijn studenten van de opdrachten maken.”

 

“Er moet iets zijn wat ik ook kan en wat mij makkelijker af gaat”

 

Voor Jan bij de NHL terecht kwam, deed hij van alles en nog wat. Zo fungeerde hij vorig jaar nog als invaldocent Duits op een middelbare school in Winschoten. Jan is opgeleid tot historicus en tot eerstegraads docent Geschiedenis. Enige tijd werkte hij als freelance journalist en deed hij als vrijwilliger radioverslaggeving bij stadsomroep OOG in Groningen. Maar dat is nog niet alles. “Ik werkte aan Rijksuniversiteit Groningen, onder andere voor de Universiteitskrant. Verder werkte ik de afgelopen zes jaar aan mijn proefschrift”, vertelt hij. Bij de Universiteitskrant was Jan tien jaar lang nieuwscoördinator. “Het gaat om nieuws uit de wetenschap en nieuws uit het onderwijs. Er waren altijd studenten en freelancers voor mij aan het werk. Omgekeerde wereld.”

Hoe deze historicus zijn passie voor de journalistiek ontdekte? “Ik denk het er altijd al in zat. Als kind las ik ontzettend veel kranten. Ik was erg geïnteresseerd in hoe de wereld in elkaar zat, al begreep ik de helft toen nog niet.” Pas later, afgestudeerd en wel van de lerarenopleiding, kwam Jan erachter dat de journalistiek hem wel paste. “De lerarenopleiding was een goede leerschool, maar ook heel zwaar. Ik dacht: er moet iets zijn wat ik ook kan en wat mij makkelijker af gaat.” Al zoekende kwam hij bij de journalistiek terecht. “Tijdens mijn studie Geschiedenis schreef ik veel korte en lange schrijfopdrachten. Ik merkte dat ik dat wel in de vingers had en ik vond het leuk om te doen.” Zo is het journalistieke balletje gaan rollen.

 

“Wetenschap is leuk hoor, maar ik heb denk ik een overdosis gehad”

 

Op de vraag waar Jan zichzelf over vijf jaar ziet, slaakt hij een diepe zucht. “Ik vind het lastig om deze vraag te beantwoorden. Ik ben niet iemand die nadrukkelijk één pad volgt.” Jan leeft het liefst in het hier en nu en reageert op de omstandigheden zoals die zich voordoen. “Zoals ik hier zit, bij jullie, dat wist ik een jaar geleden nog niet. Dat bevalt mij prima.” Toch hoopt Jan wel binnen nu en vijf jaar bepaalde dingen te bereiken. “Mijn broer emigreerde zes jaar geleden naar Amerika. Als cadeau voor mijzelf wil ik graag naar Amerika om hem op te zoeken wanneer mijn proefschrift af is.” En de wetenschap dan? “Wetenschap is leuk hoor, maar ik heb denk ik een overdosis gehad. Je bent veel in je eentje aan het werk en dat is uiteindelijk niet de manier waarop ik mijn gemiddelde dagen wil zien.” Jan voelt zich in dat opzicht al helemaal thuis bij de opleiding. “Communicatie past mij wel, want ik houd van contact en ik vind lesgeven leuk. Vooral als een klas goed meedoet.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.