Steeds vaker staat er in een bio op Instagram een titel als “Persoonlijk blog” of “Voor de lol”. Een dergelijke titel blijkt onderdeel te zijn van de functie Instagram Business Tools. De tool is ontworpen voor bedrijven, maar wordt steeds vaker gebruikt door personen zonder bedrijf.

Tekst en beeld: Anouk de Vries

Het valt op dat individuen gebruikmaken van extra functies op Instagram die eigenlijk bedoeld zijn voor bedrijven. Vandaar dat er uiteraard ook gesproken wordt van “Instagram Business Tools” en de term “bedrijfsprofiel”. Anouk besloot uit te zoeken hoe deze instellingen gedaan kunnen worden en welke functies er mogelijk zijn met Instagram Business Tools. En wat maakt deze tool eigenlijk zo aantrekkelijk voor Instagramgebruikers zonder een eigen onderneming?

Fitnessmodel

Hoe doen ze dat toch?, denk ik terwijl ik in diverse biografieën een dergelijke titel zie staan. Die functie heb ik immers helemaal niet. Nieuwsgierig als ik ben, besluit ik maar eens op onderzoek uit te gaan. Via ‘Instellingen’ kom ik erachter dat ik kan overstappen op een bedrijfsprofiel, zou dat het zijn? “Welkom bij Instagram Business Tools”, verschijnt er op mijn scherm nadat ik besluit erop te klikken. Ik ontvang wat informatie over de tool en krijg vervolgens de mogelijkheid om mijn bedrijfsprofiel te koppelen aan Facebook. Daarvoor moet ik een paginatitel invoeren en een categorie voor mijn merk, bedrijf of organisatie kiezen. Ik heb geen idee wat ik precies aan het doen ben, maar mijn nieuwsgierigheid heeft de overhand.

Vanaf dat moment fungeert mijn eigen naam ineens als merknaam. Nu moet ik dus alleen nog bedenken onder welke categorie ik mezelf zal indelen. Titels als “Persoonlijk blog”, “Voor de lol”, “Bekend persoon”, maar ook “Professioneel gamer” of “Overheidsfunctionaris” zijn mogelijk. Ik kan mezelf vrijwel elke mogelijke titel geven die ik wil, dus op dat moment besluit ik dat ik fitnessmodel ga worden. Gezien er op mijn Instagram meer foto’s van alcoholische versnaperingen dan spiegelselfie’s met gewichten pronken, kan ik daar wel om lachen. Ik wil immers alleen maar even kijken hoe het werkt en ga niks publiceren. Maar voordat ik het weet heb ik een Facebookpagina aangemaakt waarop mijn naam met daaronder de titel “Fitnessmodel” blinkt. Shit, dat was niet de bedoeling. Hoe krijg ik dit in vredesnaam weer weg?

Het blijkt nog een hele klus om de pagina weer te verwijderen, maar na een aantal dagen af en toe prutsen, lukt het toch. Mijn omgeving heeft weer even smakelijk om me kunnen lachen, maar toch weet ik nog steeds niet wat Instagram Business Tools precies inhoudt. Vandaar dat ik besluit om het opnieuw uit te zoeken – dit keer wel zonder risico op het worden van een fitnessmodel.

Functies van een bedrijfsprofiel

De stap waarbij een Facebookpagina wordt gekoppeld aan je bedrijfsprofiel op Instagram, blijkt later gewoon overgeslagen te kunnen worden. Wel moet er vervolgens alsnog een categorie gekozen worden, want deze zal worden getoond op je Instagram-account. Na het kiezen van een categorie, kan er contactinformatie worden opgegeven, zoals een e-mailadres, telefoonnummer en locatie. Op die manier kunnen bezoekers namelijk via een ‘contactknop’ makkelijk en snel contact opnemen met het bedrijf of de organisatie. Om überhaupt over te kunnen stappen naar een bedrijfsprofiel, moet het Instagramaccount openbaar zijn. Na al deze instellingen te hebben gedaan, wordt het account een officieel bedrijfsprofiel, waarna er toegang is tot diverse nieuwe functies.

Naast de nieuwe contactknop, krijg je met een bedrijfsprofiel meer inzicht in de statistieken van je account. Zo kun je zien hoeveel mensen je zijn gaan volgen in de afgelopen zeven dagen en hoe vaak je profiel de afgelopen zeven dagen is bekeken. Daarnaast kun je meer informatie inzien betreft je volgers op Instagram. Het geslacht van je volgers, de leeftijdscategorieën waar je volgers onder vallen, de locaties waar je volgers zich bevinden en op welke dagen en tijdstippen je volgers het meest actief zijn op Instagram, worden daarmee inzichtelijk. Bovendien zijn er statistieken over berichten en verhalen in te zien.

Bedrijfsprofiel zonder bedrijf

Steeds vaker stappen ook personen zonder een bedrijf over op een bedrijfsprofiel. Ze hebben weliswaar geen eigen onderneming, maar willen wel profiteren van de functies van Instagram Business Tools. Omdat veel mensen nieuwsgierig zijn en dus graag willen weten hoe goed hun account wordt bekeken, switchen ze maar al te graag naar een bedrijfsprofiel. Best raar dat dit gewoon mogelijk is, zou je denken. Terwijl de functie eigenlijk voor bedrijven is bedoeld met het oog op beter presteren en promotie, kan iedereen zomaar allerlei informatie over geslacht, leeftijd, locatie en gedrag op sociale media van bezoekers en volgers ontvangen.

Wat vind jij? Zorgt een bedrijfsprofiel voor iemand zonder bedrijf gewoon voor interessante extra functies? Of zou een bedrijfsprofiel enkel voor bedrijven beschikbaar moeten zijn en krijgen individuen zo te veel informatie over andere Instagramgebruikers? Laat het weten via onze poll in ons verhaal op Instagram.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.