Het Kenniscentrum Communicatie is zichtbaar en onzichtbaar aan het werk voor de opleiding Communicatie. Meerdere dames, waaronder Angela Dijkstra, zetten zich in voor studenten, docenten, alumni en externen. 

De spil van de opleiding
Het Kenniscentrum Communicatie is net zoiets als communicatie, je mist het pas als het er niet is. De spil van de opleiding, want zonder het kenniscentrum zouden veel mensen niet weten wat zij moeten doen. Angela Dijkstra werkt al enige jaren bij het kenniscentrum, en is dus altijd omringd door communicatie. Wat kunnen wij van haar leren?

Angela Dijkstra, op dit moment 34 jaar, gelukkig getrouwd en in het bezit van drie dochters, begon in 1999 met de opleiding Communicatie aan de NHL Hogeschool. Deze opleiding was toen nog vrij nieuw. De opleiding trok haar aandacht doordat zij op de HAVO bij het vak tekenen het idee kreeg dat zij haar creativiteit kwijt kon. “We moesten een reclameposter maken over het onderwerp gezondheid en ik ontdekte hoe leuk ik dit vond.” Met concepten een ander overtuigen en ideeën vormgeven was haar ding. In 2003 behaalde Angela haar diploma en in totaal werkte zij daarna twee en een half jaar bij reclamebureaus; HSCG en Lautenbag Reclame.

Terug naar school
Toen Angela werkte bij Lautenbag Reclame kruiste haar pad met dat van Gaston Gast. Angela werd gevraagd voor een functie als assistent docent. “Iets heel anders, maar affiniteit met het onderwijs heb ik altijd al gehad.” Als Angela geen communicatie was gaan studeren had zij waarschijnlijk voor de klas gestaan. “Juf zijn op de basisschool of docent Engels heeft mij altijd wel wat geleken.” Angela ging werken als assistent docent en vervulde direct ook al een functie bij het toenmalige kenniscentrum.

Het Kenniscentrum Communicatie
Het Kenniscentrum Communicatie werd omvangrijker en Angela kreeg een volledige functie bij het centrum. Op dit moment is zij onder andere verantwoordelijk voor de derdejaars stages, voor het traject van de ouderejaars, diverse excursies en soms als opdrachtgever voor projecten. “Ik geef ook voorlichting aan de tweedejaars studenten en zorg ervoor dat het vinden van een stage zo flexibel mogelijk verloopt.” Zonder het kenniscentrum zou het voor studenten veel moeilijker zijn om een stage te vinden. “Wij zijn de spil tussen de bedrijven en de studenten.” Ad hoc, snel schakelen en adviseren zijn de kenmerken waar Angela in uitblinkt. Namen van studenten onthoudt zij op één of andere manier altijd. Ze weet wie je bent en waar je staat in je studie. “Door te weten wie de student is, kan ik diegene beter adviseren.”

Op haar plek
Het onderwijs zal Angela altijd blijven trekken, het voelt alsof ze hier op haar plek zit. Bij het Kenniscentrum Communicatie, waar zij de schakel is tussen het bedrijfsleven en de studenten kan zij haar talent voor plannen en organiseren goed kwijt.  De collega’s, de werkplek, de continue drukte, het dynamische en de adviserende rol zorgen ervoor dat Angela energie krijgt van haar werk. Niet alleen in het werkveld is communicatie voor Angela waardevol, ook in het privéleven. “Ik ben thuis altijd degene die de vakanties plant, ook de uitjes met vrienden. Ik neem graag het voortouw.” Dingen uit handen geven is echter moeilijk. “Vaak duurt het me te lang en doe ik het liever zelf.”

Sta eens stil
Naast de drang om dingen te plannen en te organiseren kan Angela echt genieten van de kleine dingen in het leven. “Alles wat ik bezit, hoe klein het ook is, waardeer ik.” Je moet gelukkig zijn met wat je hebt en waar je nu staat. Studenten hebben soms de neiging om altijd naar de toekomst te kijken, Angela weet inmiddels dat het soms belangrijk is om soms even stil te staan bij waar je nu bent. Aan toekomstige communicatieadviseurs wil Angela meegeven dat je ten alle tijden jezelf moet blijven. Soms moet je dingen ondergaan om erachter te komen wat echt bij je past. Ook geeft Angela de studenten mee dat ze moeten proberen te genieten van het studeren. “De wereld ligt aan je voeten!”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.