Het Wereldkampioenschap voetbal staat weer voor de deur! Vandaag trapt Rusland het grootste voetbalevenement ter wereld af tegen Saudi-Arabië. Nergens is de passie voor sport zo groot als bij een wereldkampioenschap. Social media gaat hoe dan ook een grote rol spelen tijdens het aankomende toernooi in Rusland. Maar er is veel veranderd sinds het vorige toernooi. Niet per se qua marketing, maar meer qua de manier waarop consumenten via hun mobiele apparaten communiceren.

Geschreven door: Rick Beimers

Tijdens het WK van 2010 in Zuid-Afrika speelde social media een minimale rol. Dit was vier jaar later al heel anders. Het WK van 2014 in Brazilië werd namelijk gezien als de eerste ‘social media world cup’. Tijdens dit WK probeerden merken, zoals sponsors, voetbalbonden en voetbalaccounts op social media vooral likes en reacties binnen te halen. Dit gaat veranderen tijdens het WK in 2018. Merken willen ook dit wereldkampioenschap een beetje aandacht gaan verdienen, maar dit zal in het land van Poetin op een hele andere manier gaan.

Het afgelopen jaar zijn er veel onderzoeken gepubliceerd die zich verdiepen in de snelle veranderingen van het mobiele telefoongebruik. Al veel voetbalclubs hebben samen met sponsoren producten gelanceerd die inspelen op deze ontwikkelingen. Deze producten, vaak in de vorm van losstaande apps of uitbreidingen van al bestaande apps, focussen zich op het toevoegen van creativiteit met betrekking tot de camera van mobiele apparaten. Waardoor mobiele communicatie speelser en expressiever wordt dan slechts een appje of een belletje. Volgens Will Scougal, head of creative strategy van Snapchat, een goede zet. 

Scougal legt uit: ‘‘Snapchat gebruikers nemen dagelijks gemiddeld meer dan 3.5 biljoen Snapchats. Als dit elke dag zo gaat, praat je over 1 triljoen Snapchats per jaar. Als bedrijven succesvol willen zijn (en willen blijven) in de huidige visuele communicatie revolutie, moeten zij hun manier van denken aanpassen aan de huidige ontwikkelingen. Organisaties die dit al aardig onder de knie hebben zijn bijvoorbeeld grote voetbalclubs in Engeland. Afgelopen jaar hebben grote voetbalclubs Chelsea, Liverpool en Manchester City met Snapchat samengewerkt aan club gerelateerde Augmented Reality games. Kort na het lanceerweekend, bleek al dat mensen gecombineerd 15 jaar hadden doorgebracht met deze Augmented Reality beleving.’’


Snapchatgebruikers tijdens WK-wedstrijden

Het Amerikaanse bedrijf Fox Sports heeft onlangs aangekondigd dat het tijdens het WK gaat samenwerken met Twitter en Snapchat. Op Twitter komen dertig minuten durende liveshows over het WK. Op Snapchat komen ‘Publisher Stories’, die bedoeld zijn om het dagelijkse drama van het toernooi vast te leggen. Publisher Stories zijn magazine-achtige publicaties, speciaal ontworpen voor op Snapchat. Ook kunnen gebruikers zelf worden gepubliceerd op Snapchat doormiddel van ‘Our Stories. Hierin is vooral behind-the-scenes-footage te zien, gemaakt door de fans, voor de fans.

Will Scougal: ‘‘Een groot deel van het succesrecept zit in het feit dat beide manieren speelse elementen toevoegen aan de dagelijkse ‘online interactie’ tussen vrienden. Snapchat weet namelijk als geen ander dat haar gebruikers grotendeels bestaat uit persoonlijke vriendengroepen die zowel fysiek als digitaal met elkaar in contact zijn. Zij hun ervaringen delen via Snapchat. En met het huidige hoge gebruik van visuele communicatie en bedrijven die deze ontwikkeling steeds beter onder de knie krijgen, kan het WK in Rusland zomaar het mobiele wereldkampioenschap worden. Met de camera als homescreen.’’

Genoeg redenen om niet alleen het voetbal, maar ook het gebruik en de ontwikkelen van Snapchat eens op de voet te gaan volgen bij de Ruis.  Hierover volgt gedurende het WK meer!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.