“Oh, jullie studeren zeker communicatie?”, werd er op een zonnige middag op het terras tegen ons gezegd. Door een docent Bedrijfseconomie nog wel. Verbaasd vroegen we de beste man waar hij dat op baseerde. “Tja, het was dat of verpleegkunde.” Hoe komt een opleiding aan dit imago? En nog belangrijker: welke vooroordelen hebben mensen over communicatiemeisjes?

Oké. We zaten gezellig te giechelen in het zomerse zonnetje bij het campus café. Maar hoe kan iemand dan weten dat wij twee van de driekwart meiden zijn die een communicatieklas telt? In een klas met slechts een handjevol jongens een hele prestatie. Want op het punt waarop iedereen denkt dat communicatie een meidenstudie is, hebben ze gelijk. Voor die paar jongens kunnen we dan ook niets anders dan respect hebben.

Of zijn de vele meisjes juist de reden dat jongens voor deze studie kiezen? Vast niet. Want ondanks het feit dat de studie “lekker breed” is weten de meeste studenten heel goed wat ze willen. Anders kom je er niet, dat blijkt wel uit de cijfers. Gemiddeld gaat 63% over naar het tweede jaar. De echte diehards blijven dan over. Waar de meesten op afhaken? Marketing. Het boek over marketingcommunicatie en consumentengedrag wordt binnen de opleiding vervloekt. Na vier jaar zijn er nog steeds studenten die een voldoende moeten zien te scoren bij een zoveelste herkansing.

“Wat doe je dan de hele dag, een beetje telefoneren? Of leer je communiceren?’’ Vervolgens kunnen wij dan weer uitleggen wat we allemaal doen tijdens een studiejaar. En dit is behoorlijk wat, in tegenstelling tot wat er vaak van deze “pret-opleiding” wordt gedacht. Van research en overheidscommunicatie tot beeldtaal en psychologie. ‘’Maar dat is dan toch juist van alles nét niks?’’ Dat is waar buitenstaanders het meest over struikelen.

Wat ze niet weten is dat wij als communicatiemeisjes steeds meer terrein veroveren op de arbeidsmarkt. Anno 2014 stijgt de vraag naar professionals op het gebied van communicatie. Waar eerst een jarenlange daling te zien was, blijkt communicatie toch van groot belang te zijn in tijden van reorganisaties. Want ook voor het motiveren van je medewerkers en “alle neuzen dezelfde kant op krijgen” is daar het communicatiemeisje (en af en toe jongetje).

En wie dacht je dat binnen een bedrijf de sociale media bijhoudt? De directeur? Laat ons je dan uit deze droom helpen: dit is een dagtaak geworden van – jawel –  het communicatiemeisje. Als jij op Twitter zeurt over de service van bijvoorbeeld een telecombedrijf, zit zij klaar om jouw vraag te beantwoorden. Zij legt contact binnen de organisatie door – inderdaad – het plegen van meerdere telefoontjes. En daar is zij heel goed in.

Naast communiceren, presenteren, schrijven, plannen en organiseren is zij onmisbaar bij de festivals en evenementen waar jij deze zomer vast een feestje viert. Want ook events zijn een belangrijk onderdeel tijdens de opleiding, waar zeker een markt voor is. Het organiseren van personeelsuitjes tot een meerdaags festival als Pinkpop: het hoort er allemaal bij.

Denk je nu nog dat communicatiemeisjes maar gewoon wat aanrommelen tijdens een opleiding waar je teveel leert om écht iets te leren? Dan ben jij waarschijnlijk een suffe ICT-nerd die nooit daglicht ziet en broeken met te korte pijpen en gebreide sokken draagt. Of gewoon een overdreven, drukke, kleurrijke en schreeuwerige drama-student. Maar is dit echt zo? Als communicatiemeisjes zijn wij klaar met deze stereotypering. Daarom gaan we de volgende keer kijken hoe het zit met de boerenjongens bij de opleiding Bouwkunde. Laten ze de klompen thuis?

Door: Annemieke Nienhuis en Marije van Dijk

18 REACTIES

  1. Grappig verhaal. Zeker ook dat je zegt je klaar bent met stereotyperen, terwijl je er zelf gewoon keihard aan meedoet.

  2. Vraag ik me toch af of er ook een stereotype communicatie-jongen is… Zijn we allemaal gay geworden van constant met vrouwen moeten studeren en het ene project na het andere bel(e)i(j)den met vrouwen die de opleiding in de overgrote meerderheid zijn? Drinkt de communicatie-jongen geen bier maar fristy? Gelukkig is er meer dan het klaslokaal alleen om man te kunnen zijn =) Dat boek marketingcommunicatie is inderdaad vervloekt!

    • Over communicatiejongetjes zijn ook zeker vooroordelen op te noemen! Wel goed dat je er zelf al een paar noemt… Maar of het waar is? Haha.

  3. Als ex-HBO docent en auteur van marketingboeken met héél veel aandacht voor communicatie, kan ik de frustratie over een bóek over marketingcommunicatie wel voorstellen. Marketingcommunicatie’ zonder ‘marketing’ is als een lege huls. Al geeft het te denken dat ze daar steeds voor zakken! Hebben ze geen docenten meer in Leeuwarden?

  4. Ach, de opleiding Communicatie…Laten we eerlijk wezen, wat doen we nog meer behalve een dijk onderzoek verrichten en het ene na het andere model uit ons hoofd leren? Duidelijk is dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van ons (toekomstige) vak. En daar is niets mis mee.

  5. Moet ik dit stuk nu serieus nemen of niet?
    Even de vraag aan het communicatiemeisje … Hoe weet je dat ‘in 2014 de vraag naar professionals op het gebied van communicatie stijgt en dat blijkt dat blijkt communicatie toch van groot belang te zijn in tijden van reorganisaties’. Wij zijn hier dagelijks mee bezig en helaas heb wij andere bevindingen en feiten. (Die overigens ook zeer moelijk op tafel zijn te krijgen).
    En met alle respect, je spraat over het ‘bijhouden’ van de social media van een bedrijf. Hoort dit tot het communicatievak? Op hbo-niveau? Een goede directiesecretaresse met jarenlange ervaring kan dit zonder enig probleem er gewoon ‘bij’ doen. Ook worden hier veel stagiaires van veel verschillende opleiden op gezet. Is dat wat jullie leren in Leeuwarden? Nee toch zeker ….

    • Een verhaal zonder spelfouten is ook erg lastig… Misschien een idee om jouw stagiaires voortaan ook je berichten te laten typen?

      • Typisch een opmerking van iemand die ‘communicatie’ studeert of heeft gestudeerd. Proberen de aandacht af te leiden van de hoofdboodschap.
        Begrijp jij met een type- of taalfout de boodschap niet meer? Dan zul je in de communicatiepraktijk wel meer problemen aantreffen.
        Verder adviseer ik ook altijd je naam te vermelden. Dan kom je misschien ook professioneler over.

  6. Moet ik dit stuk nu serieus nemen of niet?
    Even de vraag aan het communicatiemeisje … Hoe weet je dat ‘in 2014 de vraag naar professionals op het gebied van communicatie stijgt en dat blijkt dat blijkt communicatie toch van groot belang te zijn in tijden van reorganisaties’. Wij zijn hier dagelijks mee bezig en helaas heb wij andere bevindingen en feiten. (Die overigens ook zeer moelijk op tafel zijn te krijgen).
    En met alle respect, je spraat over het ‘bijhouden’ van de social media van een bedrijf. Hoort dit tot het communicatievak? Op hbo-niveau? Een goede directiesecretaresse met jarenlange ervaring kan dit zonder enig probleem er gewoon ‘bij’ doen. Ook worden hier veel stagiaires van veel verschillende opleiden op gezet. Is dat wat jullie leren in Leeuwarden? Nee toch zeker ….

  7. Lijkt me een leuke opleiding. Momenteel ben ik nog erg aan het zoeken naar een opleiding. Helaas gebruik je wel vaak de term ‘marketingmeisje’, daar ben ik nu al voor afgekeurd

  8. Grappig, dat ze er ook allemaal hetzelfde uitzien- is vast iets met communicatie. Ondanks lijkt me het een leuke studie

  9. 4 jaar studeren om als ‘communicatiemeisje’ het werk van een simpele klantenservice medewerker te doen. Een paar stevige boeken verder en je kunt net zo veel als een ‘communicatiemeisje’

  10. Natuurlijk is het voor de meeste studenten een leuke studie, maar ná die studie moet je nog 45 jaar mee!

    Voor iedereen die zich zorgen maakt over de effecten van het nieuwe ‘leenstelsel’, zou eens het onderzoek van de Universiteit van Maastricht moeten lezen. Hieruit kun je lezen dat voor elke vacature in dit vakgebied op dit moment 5 studenten worden opgeleid.
    Als die ándere vier hun studieschuld moeten afbetalen, zullen ze dat in een ánder vakgebied moeten gaan doen dan ze gestudeerd hebben. Dát zet je gelijk op een achterstand in de ‘rat-race’.

  11. Ik vind het een geweldig stuk. Communicatieprofessionals worden helaas ondergewaardeerd.

    Dat social media management een tak apart is wat niet iedere directiesecretaresse kan, heeft men duidelijk niet door. Totdat ze het zelf moeten doen.

    Ik ben blij dat organisaties zelf het wel doorhebben!

  12. Grappig. Jongen en ‘ICT-nerd’ die eerst een Mbo ICT-opleiding gedaan heeft en dit jaar z’n Hbo Communicatie-opleiding afgerond heeft. Ik ben dus (volgens dit stukje) toch wel een enorme uitzondering. ? En dan nog steeds niet aan een leuke baan kunnen komen en een baan in de ICT hebben… ?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.