Geurmarketing werkt niet met verstopte neus

Wetenschappers hebben bewezen dat geurmarketing niet werkt als de consument verkouden is. Een duidelijke constatering waarbij geurmarketing volledig in het water valt.

Een heel duidelijk aanwezig fenomeen; geurmarketing. Door de techniek van het begeuren wordt de kleding aantrekkelijker. Neem bijvoorbeeld Scotch and Soda en Abercrombie & Fitch. Dit zijn dan ook de twee gerenommeerde winkels waarbij dit wel aanslaat. Vele kledingwinkels zijn failliet gegaan door dit fantastische idee. De aanleiding van het faillissement is vaak dat de winkelende consumenten die de winkels bezochten verkouden waren.

 

Verkeerde geur

Een andere oorzaak van de faillissementen is het verkeerd omgaan met de geuren. De geurmachines staan verspreid over de gehele winkel. Uiteraard zit hier ook een prijskaartje aan. Waar sommige winkeleigenaren de boot mee in gingen, was het feit dat ze verkeerde geuren hadden gekozen. Eucalyptus wordt vaak aangeschreven als een fijne, aardse geur. Het werkt ook in het voordeel bij de verkouden consument, maar het is een harde, brandende geur die totaal niet aangenaam is voor de winkelende consument. Wat ook een probleem vormt, is de verkeerde combinatie van de geuren. Neem bijvoorbeeld een “Relax-geur” waar ze beter een “Energy-geur” hadden kunnen gebruiken. Dit is de aanleiding geweest bij Max de Groes, directeur van Clothes Inc. ‘Wij merkten vooral dat de consument een geur niet aangenaam vond, maar op sommige dagen sloeg het helemaal niet meer aan. Dit betekende tevens het einde van mijn bedrijf. Erg zonde. Wij hadden hier beter op moeten inspelen.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.