Een mens moet zich hoe dan ook verplaatsen. Of dat nou voor werk, sport, boodschappen of vakantie is. De auto pakken is dan zowel verleidelijk als veelal noodzakelijk. Daarnaast wordt de auto vaak gezien als een stukje rijkdom en individuele vrijheid. Bij Provincie Fryslân weten ze dit maar al te goed. Met de vraag hoe Friesland zonder auto kan waren ze dan ook nog niet bezig. Desalniettemin denken ze graag mee.

Geen auto’s meer in Friesland? Bij Provincie Fryslân ligt de focus onder andere op het verbeteren van het milieu, maar dan wel met een iets minder ingrijpend plan. “Ons doel is om Friesland in 2025 helemaal vrij te hebben van fossiele brandstoffen”, vertelt David de Vries, junior projectleider bij Provincie Fryslân. “Auto’s rijden dan op groen gas, elektriciteit of waterstof. Dit proberen we aan te moedigen door zoveel mogelijk te voorzien in de voorzieningen hiervoor, zoals oplaadpunten.”

Amsterdam zonder auto’s ziet hij nog wel voor zich. “Daar ben je immers langer mét de auto onderweg dan zonder. In Friesland ben je toch al gauw meer tijd kwijt om de dichtstbijzijnde supermarkt te bereiken.” Maar minder auto’s in Friesland laten rijden, daar zien ze bij de Provincie ook wel wat in. Zo kan er bijvoorbeeld bespaard worden op de kosten van infrastructuur. Minder auto’s betekent immers minder slijtage van de wegen. “Zo ingewikkeld is het toch niet?”, vraagt een collega zich hardop af wanneer hem de vraag ‘Hoe kan Friesland zonder auto?’ wordt voorgelegd. Volgens hem gaat het vooral om de mindset. Nog geen twee seconden later rollen de ideeën over de tafel. Een aantal simpele oplossingen à la Provincie Fryslân volgen hieronder.

Gratis OV

Provincie Fryslân stelt dat reizen met het openbaar vervoer zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt moet worden. “Hierdoor zal een groot deel van de mensen sneller voor het OV kiezen, dan voor de auto. Bovendien heb je extra tijd over wanneer je met de trein gaat om bijvoorbeeld nog even te werken”, aldus David. Het OV zal geheel gratis moeten worden. Daarnaast moeten er, ook in dorpen, (elektrische) OV fietsen klaar staan voor iedereen. Er moet dus wel flink geïnvesteerd worden in extra sporen, zodat er meer treinen kunnen rijden. Daar zit misschien nog wel een addertje onder het gras.

Kosten

Het aanbieden van gratis openbaar vervoer gaat namelijk samen met een verhoging van de belasting. “Dat is nog niets vergeleken met al die kosten van een auto”, vindt David. “Mensen vergeten vaak dat het niet alleen beter is voor het milieu om de auto achterwege te laten, maar in negen van de tien gevallen ook een stuk goedkoper. De kosten van de auto vallen uiteen in: afschrijvingen, verzekering, belasting, onderhoud en natuurlijk de brandstof.”

Joker

David: “Mogen we wel een joker inzetten? Het delen van een auto is te allen tijde een goed idee. Kijk bijvoorbeeld naar het initiatief als BlaBlaCar. Maar je kan ook gewoon je collega’s vragen, je moet toch dezelfde kant op. Door met mensen, die dezelfde kant op moeten samen in de auto te stappen, rijden er weer minder auto’s.”

Utopie

Dat auto’s helemaal verdwijnen is volgens David en zijn collega een utopie. Wel zijn ze van mening dat dit zeer gemakkelijk verminderd kan worden met behulp van de genoemde alternatieven of door autoverkeer te verduurzamen door het gebruik van fossiele brandstoffen. En anders: een verhoging van belasting, benzine- en onderhoudskosten of überhaupt een verhoging van de kosten van aanschaf . “Zolang het maar aantrekkelijker wordt om voor een alternatief te kiezen”, aldus David.