‘Zal ik muntjes halen? Iedereen eerst voor twintig?’ Een uitspraak die velen waarschijnlijk bekend in de oren zal klinken. Je bent op een festival en er staat een immense rij voor de muntenverkoop. Iemand besluit zich op te offeren en namens iedereen muntjes te halen. Vervolgens wordt de hele collectie in één portemonnee of tasje gebundeld en wordt deze zolang de voorraad strekt geplunderd. Toch willen steeds meer festivals overstappen van betalen met muntjes naar (contactloos) pinnen bij de bar. Maar hoe kan zo’n verandering gecommuniceerd worden naar de bezoekers van het festival?

Tekst en beeld: Anouk de Vries

Drie grote festivals zijn dit jaar overgestapt naar betalen met een pinpas, meldt NOS. Op maar liefst zestien van de twintig grote festivals wordt nog steeds met muntjes betaald. Hoewel dit dus nu nog het geval is, zal er volgens kenners de komende jaren een verschuiving naar betalen met de pinpas plaatsvinden. Een van de redenen daarvoor is volgens Sjoerd Wynia, organisator van Amsterdam Open Air (AOA), dat mensen het simpelweg niet prettig vinden om lange tijd in een rij te staan bij de muntenverkoop. Doordat de techniek inmiddels goed genoeg is, durfde Wynia het dit jaar aan om met AOA over te stappen op pinnen. Omdat Wynia verwacht dat contactloos pinnen in de toekomst het enige betaalmiddel zal zijn, vond hij het nu wel tijd voor deze overstap.

Aankondiging

Een verandering als deze kan niet zonder enige aankondiging worden doorgevoerd. Wanneer bezoekers een bepaald systeem gewend zijn, gaan zij ervan uit dat dit een volgende editie hetzelfde zal zijn. De aanpassing van betaalmethode kan dan ook van grote invloed zijn op een bezoek aan een festival. Met contant geld kan simpelweg niet meer worden betaald en bezoekers moeten ervoor waken dat ze voldoende geld op hun rekening hebben staan. Als dit niet of onvoldoende duidelijk wordt gecommuniceerd naar potentiële bezoekers, kan zo’n verandering wellicht voor verwarring of opschudding zorgen.

AOA plaatste onder andere een bericht op Instagram om de nieuwe betaalmethode aan te kondigen. Op de Facebookpagina werd bovendien een ruime tijd voor het festival het onderstaande bericht gepost, waarin de organisatoren uitleggen dat er alleen door middel van pinnen of het gebruiken van een creditcard kan worden betaald. Naar eigen zeggen is deze manier van betalen “the easiest way imaginable”. Buitenlandse creditcardhouders kunnen een AOA-pas gebruiken.


Bericht op de Facebookpagina van AOA

Ook op festival Soenda in Utrecht is pinnen de enige manier om een koud biertje te scoren bij de bar. Op de website van het festival is na een tijdje scrollen onder het kopje ‘Festival info’, na wederom scrollen onder het kopje ‘FAQ’, onder het kopje ‘Pin Only’ een bericht met informatie over de betaalmethode te vinden. Kortom, dit klinkt als een vrij omslachtige weg om deze informatie te vergaren. Via het Facebookaccount van Soenda werd daarnaast eenmaal aangekondigd dat pinnen de enige betaalmethode tijdens het festival zou zijn.


Bericht op de website van Soenda

Manieren van informeren

Dit zijn een aantal voorbeelden van aankondigingen van de nieuwe betaalmethode door festivals. Op bijvoorbeeld de website, via de mail, maar ook via het Facebook-, Instagram- of Twitteraccount van een festival, zou aangekondigd kunnen worden dat er een verandering plaatsvindt. Toch hoeft de keuze voor een platform niet het enige aspect te zijn dat meespeelt bij de communicatie. Hoe vaak wordt de bezoeker op de verandering geattendeerd? Wordt er slechts eenmaal een bericht geplaatst of krijgt de bezoeker regelmatig een herinnering? Kan het niet missen dat de bezoeker op de hoogte is van de verandering of is er toch een kans dat de aankondiging niet gezien wordt?

Betaal jij eigenlijk liever met muntjes of met je pinpas op een festival? Laat het ons weten via de poll op Facebook.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.