Bijna iedereen heeft het: social media. Je kunt er tegenwoordig ook bijna niet meer omheen, want ook steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Solliciteren via Twitter, even een berichtje liken van een interessant stagebedrijf op Facebook of via LinkedIn je competenties kenbaar maken. Social media hebben veel voordelen, maar helaas heeft elk voordeel ook zijn nadeel. In dit artikel ga ik in op de voor en nadelen van social media, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak.

Voordelen

Laten we eerst beginnen met de voordelen. Het grootste voordeel van social media is dat je er een groot bereik mee kunt creëren. Ook wel het sneeuwbaleffect genoemd. Juist doordat er zoveel mensen op social media zitten en het een vrij vluchtig medium is, wordt een berichtje of foto snel en gemakkelijk gedeeld. Dit trekt weer nieuwe volgers aan, die anders misschien niet op je social media terecht waren gekomen. Ook zij zullen berichten weer delen waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat. Geheel daarop aansluitend is dat social media altijd actueel zijn.

Van alle Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar heeft 81% een smartphone en 68% een tablet (bron Marketingfacts 2015). Dit maakt dat mensen gemakkelijk en snel even online gaan. Doordat er altijd mensen online zijn, wordt actueel nieuws razendsnel gedeeld. Dit voordeel heeft twee kanten; namelijk dat bij het openen van je social mediakanalen je meteen op de hoogte bent van het laatste nieuws en dat het nieuws dat jij verspreidt (als particulier of zakelijk) zich net zo snel zal verspreiden als de rest. Dit is natuurlijk ideaal wanneer je een positief bericht of een nieuw product/dienst onder de aandacht wilt brengen.

Een ander belangrijk voordeel is dat social media gratis zijn. Ideaal voor beginnende (zelfstandig) ondernemers, maar natuurlijk ook voor particuliere gebruikers. Daarbij is het toegankelijk en gemakkelijk in gebruik.
Bovendien kunnen social media bijdrage aan je vindbaarheid op Google. Met de juiste inrichting, goede content en kernwoorden, wordt een website makkelijker vindbaar.
Eerder genoemde voordelen; snelheid, groot bereik, actueel en lage kosten, maken dat je nieuwe producten en diensten gemakkelijk onder de aandacht kunt brengen bij (potentiële) gebruikers.

In veel social mediaplatformen zijn statistieken verwerkt, waardoor gegevens meetbaar zijn. Dit kan hele interessante informatie opleveren over de doelgroep. Bijvoorbeeld in welke producten/diensten zij de meeste interesse hebben. Dit kan je helpen de doelgroep te segmenteren op een bepaald product of dienst. Maar ook demografische en geografische kenmerken, wanneer ze en hoe lang ze online zijn en welke berichten/foto’s het beste aanslaan, kun je meten. Dan is een duur marketingonderzoek niet eens meer nodig. Deze informatie kan helpen om de social media strategie, maar ook de algemene marketingcommunicatiestrategie aan te scherpen op de doelgroep.

Nadelen

Zoals gezegd hebben social media ook zo hun nadelen. Het grootste nadeel van social media is dat mensen de neiging hebben om overal tijdsdruk op te leggen. Mensen verwachten snel een reactie, waardoor we geneigd zijn ook heel snel te willen reageren. Maar niet voor niets luidt het spreekwoord: haastige spoed is zelden goed. Daardoor worden we onzorgvuldig en nonchalant, waardoor we domme fouten maken. In vergaande situaties kan dit mensen hun baan kosten.

Hiermee kom ik meteen op het tweede punt: alles wat op social media wordt gedeeld is openbaar. Op zich is dat niet erg, zolang je je er maar van bewust bent. Wees je ervan bewust dat je iedereen kan lezen en erop kan reageren. Ook mensen die het niet met je eens zijn of die een negatieve ervaring met je hebben. Dit kan negatieve reacties opleveren en dat is wat je liever niet wilt. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat je plaatst en je je af te vragen of je andere mensen ermee kwetst of benadeelt. Twijfel je? Plaats het dan niet of overleg eerst met iemand anders voordat je het online zet.
Het volgende punt sluit daar eigenlijk ook op aan en dat is je privacy. Veel mensen denken er niet bij na voordat ze iets online plaatsen. Bijvoorbeeld je vakantiefoto’s. Harstikke leuk om te delen met je vrienden en familie natuurlijk, maar inbrekers hoeven daarentegen niet te weten dat je niet thuis bent.

Een ander gevaar dat schuilt, is dat veel bedrijven je ‘even Googlen’ voordat je bij hen op sollicitatiegesprek komt voor een baan of stageplaats. Dan kan net die ene verkeerde foto of tekst ervoor zorgen dat je het niet wordt.
Het zogenoemde sneeuwbal effect is een voordeel, maar het kan ook behoorlijk in je nadeel werken. Het delen en liken van berichten gaat heel erg snel en gemakkelijk via social media, waardoor je binnen de kortste keren een heel groot bereik hebt gecreëerd. Dit betekent dat je heel weinig invloed hebt op wie de content allemaal leest en of dit op (de langere) termijn kan leiden tot reputatieschade.
Zeker als je je bedenkt dat het internet eigenlijk net als een tatoeage is, éénmaal erop gezet, gaat het er niet meer zo gemakkelijk vanaf. Zeker wanneer een post is gedeeld of er is op gereageerd. Een recent voorbeeld daarvan is Facebookzaak van Chantal, die het slachtoffer werd van wraakporno. Hoewel ze het zelf niet online zette, kreeg ze wel te maken met alle gevolgen.

Tot slot het laatste nadeel: er gaat veel tijd in zitten. Tijd die je niet aan andere dingen kunt besteden. Het is niet zo dat je social media marketing er eventjes bij doet en na het zaaien (lees: een account aanmaken) meteen kunt gaan oogsten. Dat vergt het nodige geduld en doorzettingsvermogen om je doel te bereiken. En het opbouwen van een netwerk kost nou eenmaal tijd. Daarom kan een contentstrategie helpen om helder voor ogen te krijgen welk doel je wilt gaan bereiken en hoe je dat wilt gaan doen. Daarna moeten de platformen ook beheerd en gemonitord worden, want mensen verwachten nou eenmaal dat ze snel te woord gestaan worden. En daarmee is de cirkel eigenlijk rond.

Kortom, social media hebben zo hun voor en hun nadelen. Het is niet dat het één of het ander bepaald of je het wel of niet moet doen. Dat moet ieder voor zichzelf bepalen. Maar het is wel goed om erbij stil te staan. Want laten we eerlijk zijn, als je het gebruikt, dan wil je het toch ook goed doen?

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.