In de film ‘Three Billboards outside Ebbing, Missouri’ betaalt een gekwelde moeder vijfduizend dollar aan een reclamebureau om via drie grote borden langs een rustige weg de lokale politiechef onder druk te zetten om de dader van de verkrachting en de moord op haar dochter te vinden. Zodra agenten de borden zien begint een kettingreactie aan bedoelde en onbedoelde gevolgen.

Het opzoeken van grenzen kan effectief zijn in communicatie. Hier zijn de boodschap en de boodschapper geloofwaardig. Het mediumgebruik is verrassend, maar zonder zulke geloofwaardigheid wordt het snel verspilling van aandacht. Zoals in een ongewenste versierpoging. En dan werkt het averechts.

Ik moet er onwillekeurig weer aan denken als ik op Eurosonic in Groningen sta te kijken en luisteren naar een Deens trio. Na een half uurtje treinen van de officiële in de feitelijke culturele hoofdstad van Europa. Het kon deze week.

Op dat moment had ik geen idee naar wie ik keek. Geleefd door lessen, mondelinge tentamens en vierdejaars vooronderzoeken was ik al blij dat ik mijn polsbandje, mijn festivalmaatjes en mijn eerste biertje had gevonden.

De “bad ass” zangeres is expressief en beweeglijk. Ze zingt, praat, gebaart en maakt de hele zaal tot haar podium. De stijl is licht theatraal fearless. Ik moet  denken aan artiesten die er nu niet toe doen. In gedachten klik ik op ‘like’.

Ergens in een liedje over een lastige relatie komt het woord “goddamn” voorbij. Zo terloops dat het me bijna ontging. Ik luister eigenlijk altijd naar tekst, ook als er aan muziek meer te zien of voelen dan te luisteren valt.

Nou is een vloek zelf niet zo interessant. De vraag is meer wanneer en waarom je grenswoorden zou gebruiken of wanneer het helpt als ze ontsnappen. In het liedje is een ander in de ban van wat anderen denken of vinden. De ander communiceert van alles behalve wat echt speelt. Het werkt, ik geloof het.

Ter plekke schiet me een mooie denkoefening te binnen. Huur in gedachten drie billboards (niet één, we willen een mini-verhaal) langs een weg naar keuze en bedenk wát je in drie stappen tegen wie zou willen zeggen, waarom en hoe.

Uitgewerkte voorbeelden mogen naar Jan.Blaauw@nhl.nl