Door: Jan Blaauw

Peinzend over de rode draad in een vooronderzoek raakte ik klem bij de uitcheck poortjes op station Leeuwarden. Voor me ging iemand met een vouwfiets erdoor en ik wachtte net iets te lang. Wel uitgecheckt maar met een dicht poortje voor mijn neus en de kudde ongeduldige treinreizigers op mijn hielen. Precies waar je om tien over acht ’s ochtends echt zin in hebt.

Ik draaide me om naar mijn achtervolgers, niet geheel zeker van de juiste tekst. Zorgen om niets, zo bleek. De blonde vrouw achter me had gezien wat er mis ging. Met glimlachende ogen kwam ze nog iets dichterbij, checkte uit en zei: “kom, we gaan samen.” Iets in mij fluisterde iets wat leek op “nog een keer!” maar mijn reddende engel verdween al in de stroom naar Leeuwarden-Zuid.

Effectieve communicatie heeft niet per se tekst nodig. Effectieve tekst is een zaak van het juiste zeggen op het juiste moment. Helaas klinkt dit eenvoudiger dan het vaak is en soms is zwijgen beter.

Goede communicatie-adviezen zoals die worden voorbereid in vierdejaars vooronderzoeken komen hier ook op neer. Organisaties hebben vragen waar werkelijk van alles over kan worden gezegd. De vraag is steeds of dat nu een nadeel is of een voordeel. Het antwoord dat een opdrachtgever echt nodig heeft zit daar allicht ergens tussen, maar wat moet je echt zeggen en wat laat je beter weg?

“Wij hebben al wel twintig pagina’s tekst gemaakt”, merkte een eerstejaars op in een team-gesprek over een communicatie-advies in wording. “Je maakt mij niet wijs dat de rode draad daar niet tussen zit.” Met andere woorden: we hebben het heus niet slecht gedaan en eigenlijk zijn we gewoon klaar.

Het punt met rode draden is dat we er helaas niet op kunnen vertrouwen dat ons publiek meteen ziet wat wij willen tonen of zeggen. Sterker nog, hoe minder duidelijk we zelf zijn, hoe groter de kans dat zij juist een heel andere rode draad halen uit onze communicatie. Dat kan dus averechts werken.

Het vooronderzoek is een uitstekende oefening in de omgang met rode draden. Wat wil de
opdrachtgever nou echt bereiken of weten en wat gaan wij zeggen dat echt zou kunnen helpen?

Buiten rapporten hangt duidelijkheid gelukkig niet alleen af van onze eigen tekst. Van tijd tot tijd ergens klem komen te zitten kan best goed uitpakken. Zelfs om tien over acht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.