Ooit zag ik pas dat het Duitse woord Umgebung gewoon ‘omgeving’ betekent toen ik het compleet verkeerd voorlas in de les Duits. Iedereen lachen. Ik een rood hoofd. De docent stomverbaasd dat ik alle lastige woorden in de tekst goed deed maar uitgleed over een banaan die er niet eens lag. Foutje.

Ik moest hier laatst aan terugdenken toen ik een broodje at bij de kuil terwijl een Britse gastspreker een verhaal deed over fouten in lessen. Ergens na de vierde hap stopte ik met kauwen vanwege een mooi punt: wanneer een student of leerling iets verkeerd doet tijdens een les heeft de houding van de docent meer invloed dan wat deze erna aan commentaar of feedback geeft.

Ik heb niet het hele verhaal afgewacht. Nakijkwerk, e-mails, power points zijn als magneten waaraan ik goed kan ontsnappen maar nooit heel lang. Ik nam het punt ging mee als denkbroodje waar ik nog graag rustig op doorkauw terwijl ik iets anders afmaak. Er zat wel wat in, besloot ik. Een docent die zero tolerance uitstraalt op spelfouten maakt non-verbaal van een ‘dit betekend’ prompt een Titanic moment.

Die docent Duits legde het goed uit maar was temperamentvol als er slecht werd opgelet. Hij kon feilloos precies krijtjes mikken net naast jongens in de achterste banken die iets anders deden. Op de één na achterste bank waar ik zat kwam dat krijtje vaak sneller dan het besef dat het niet op mij was afgevuurd.  

Fouten zijn boeiend. Zo is er de vraag wat nu eigenlijk een fout is. Het antwoord lijkt makkelijk zat: tsja, alles wat gewoon niet goed is! Maar er is meer aan de hand, want de ene fout is toch echt de andere niet. Ook is bijvoorbeeld het moment van een fout belangrijk. In een eerste les wiskunde is het een foutje om de stelling van Pythagoras – “Inderdaad, Piet Wie??” – verkeerd toe te passen maar wanneer het eindexamen nadert is het dan echt een fout aan het worden die toch echt gevolgen aankondigt.

Tot die tijd kunnen fouten niettemin best onze vrienden zijn. Tijdens een les, tijdens een stage of eigenlijk overal waar nieuwe dingen worden geleerd. Een fout is een kans om uit te leggen waar iets mis gaat of hoe het dan wel zit. Een fout is een kans om iets nog eens te proberen. Een fout is een reden om te denken: dit kan ik nog niet zo goed als ik dacht, misschien toch dat boek nog eens open doen. Of uit het plastic halen. 

Een beetje blunder in een les is dus welkom. Hij laat zien waar we staan, wat we al kunnen en wat nog niet. Hij vertelt wat er nog moet gebeuren en achteraf herinnert hij ons eraan dater iets is geleerd. Als het tenminste de docent èn de klas een beetje lukt om de negatieve spanning eraf te halen. Foutje, bedankt!

Meer Dolly Days lezen? Klik jezelf naar de vorige aflevering!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.