Geschreven door: Jan Blaauw

“Iemand anders in ons groepje zou die analyse doen, maar die is al twee dagen  ziek.” Dit soort opmerkingen zijn voor zowel docenten als studenten uit onze opleiding uit het leven gegrepen. En er zijn veel variaties, zo weten we allemaal.

Eén van de lastigste maar essentiële onderdelen van een opleiding communicatie is samenwerken. In ieder jaar van de opleiding moeten studenten niet alleen individueel maar ook in wisselende samenstelling in groepjes werken. En dan ben je dus afhankelijk van anderen om het verschil te maken tussen succes en falen. Voor menigeen is dit moeilijk.

Hoe maak je de moeilijkheden aan samenwerken bespreekbaar? Wat kun je doen om het beter te laten lopen? Hoe maak je nou echt goede afspraken en wat doe je als mensen zich daar niet aan houden? Wat als niet iedereen even enthousiast of ambitieus is? Of als de anderen in jouw groep een ander idee hebben van wat goed is of nodig? Een andere smaak hebben?

Ik dacht erover na tijdens het beoordelen van p-taak BIG formulieren. Waar het eenvoudig genoeg is om te zien of een groep prettig draait of niet, is het soms echt lastig om te bedenken waar het nou precies in zit waarom iets niet loopt. Is het nu goed of onverstandig om met vrienden of vriendinnen in een groepje te gaan? Moet je elkaar kennen om te kunnen samenwerken of liever juist niet?

Het zijn allemaal punten waar het dagelijks leven bol van staat. We ontkomen soms niet aan de meer persoonlijke aspecten van communicatie, want dat is waar dit over gaat. Groepswerk leert ons van alles en soms misschien wel het meest wanneer er van alles mis gaat. Een goede crisis is soms de perfecte motivatie om dingen anders en beter aan te pakken met elkaar.

Nou zullen veel mensen het daar wel mee eens zijn, de vraag is nog steeds wat je dan precies moet doen of zeggen. Dat zoveel mensen samenwerken oprecht moeilijk vinden stemt tot nadenken. Communicatie vraagt soms van ons dat we grondig reflecteren op onze eigen gewoontes en houding.

Het is helemaal niet erg als een groep niet meteen soepel draait. Maar van mensen die communicatie bestuderen mag worden verwacht dat ze hier over nadenken, ervan willen leren en dat ze willen proberen om creatief te zijn in het zoeken naar oplossingen. Misverstanden kunnen goede leermeesters zijn.

Meer Dolly Days lezen? Klik jezelf hier naar de vorige aflevering!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.