Beeld is iets van altijd en overal. Zonder beeld beschouwen we iets al snel als saai. Beeld verandert door de jaren heen. Hoe zijn verschillende soorten beelden veranderd van de jaren ‘60 tot nu? Hieronder een overzicht van de transformatie door middel van enkele toonaangevende beelden.

Reclame-uitingen

coca cola 1993
Coca Cola 1993
coca cola 1990-2
Coca Cola 1990
coca cola 1990
Coca Cola 1990
coca cola 1986
Coca Cola 1986
coca cola jaren 60
Coca Cola 1960
coca cola jaren 60
Coca Cola 1960
coca cola 2016
Coca Cola 2016

Coca Cola focust zich al jaren op ‘the feeling’. Dat is ook in hun reclame-uitingen te zien. De reclames zijn weinig veranderd. Er is door alle jaren heen veel blijheid en plezier te zien. Ook focussen ze nog steeds op de ijskoude cola en op de rode kleur. De reclames zijn wel overgegaan van tekeningen naar echte foto’s. Daar zijn ze tussen 1980 en 1990 mee begonnen.  Op deze site zijn veel advertenties van Coca Cola te vinden.

Tijdschriften

libelle 1954
Libelle 1954
libelle 1960
Libelle 1960
libelle 1980
Libelle 1980
libelle 2001
Libelle 2001
libelle 2016
Libelle 2016

 

Ook de libelle heeft veel tekeningen gebruikt voor hun covers. Op de nummers hieronder uit 1954 en 1960 is dat te zien. De rokende man op de cover zou nu niet meer getolereerd worden, maar was toen heel normaal. In en na de jaren vijftig kwamen de verhalen over de gezondheidsrisico’s van roken pas op gang. De covers van de Libelles uit 1980 en 2001 lijken al veel meer op de covers van nu. De covers zijn drukker dan vroeger, met meer tekst en een groot logo. Op de voorkant is standaard een vrouw te zien, dat is nu nog steeds zo. Dat is ook niet raar, want de doelgroep bestaat uit vrouwen tussen de 28 en 65 jaar.

Kranten

volkskrant 1965
Volkskrant 1965
volkskrant 1972
Volkskrant 1972
volkskrant 2011
Volkskrant 2011

 

Ook de Volkskrant is veranderd qua beeld. Op de voorpagina is er meer beeld te zien. De streamer met onderwerpen is nu bovenin te zien, in plaats van rechts in een blok. In de Volkskrant van 1960 was er één foto op de voorpagina te zien. In zwart-wit, welteverstaan. De Volkskrant maakt tegenwoordig veel gebruik van beeld. Vooral op de site is daar veel van te zien. Zo hebben ze de vaste rubrieken ‘nieuws in beeld’ en ‘beeld van de week’ en voegen ze regelmatig fotoreportages toe. Zo publiceerden ze laatst een fotoserie over ‘Beelden die van de hak op de tak springen’ en ‘Bevrijdingsdag van boven’. Aan het eind van elk jaar publiceren ze de belangrijkste beelden van dat jaar. Ook het grootste cruiseschip ter wereld, dat afgelopen week in Rotterdam aankwam, hebben ze in beeld gebracht. Dat kan je hier zien.

Etiketten

heineken 1904
Heineken 1904
heineken voor 1954
Heineken voor 1954
heineken
Heineken 2016

Bij de Heineken etiketten valt vooral de kleur, de ster, het lettertype en de tekst in de zwarte balk op. Van een roodbruine kleur is het merk overgegaan op een groene kleur. De groene kleur werd voor 1954 alleen gebruikt als exportetiket. In 1954 besloot Alfred Heineken om de groene kleur ook voor de binnenlandse markt te gebruiken. Vanaf dat jaar staat er ook Heineken op de zwarte balk, in plaats van de naam van het soort bier. Heineken werd vanaf toen ook met kleine letters geschreven, omdat Heineken zijn naam een gezellige uitstraling wilde geven.

De rode ster is op het etiket te zien sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw. Daarvoor had de ster nog geen kleur. Van de jaren ’50 tot 1991 is de ster weer veranderd naar wit, omdat een rode ster in veel landen symbool was voor het communisme. In de loop van de jaren werd er steeds meer een rood randje om de ster gezet, en sinds 1991 staat er weer op alle etiketten een volledige rode ster.

Meer informatie over het logo is hier te lezen.

Camera’s

 

nikon 1 J5 2015
Nikon 2015
nikon 1967
Nikon 1967
nikon d5300, 2013
Nikon 2013

In 1967 kwam de Nikon F Photomic TN op de markt. Een zilver of grijs met zwart model dat erg lijkt op de andere modellen uit die tijd. Als je kijkt naar het model dat vorig jaar gelanceerd is, de Nikon 1 J5, valt het op dat ze erg op elkaar lijken. Dit is helemaal opvallend als je de modellen bekijkt die in de tussentijd geproduceerd zijn. Vooral de spiegelreflexcamera’s van de afgelopen jaren lijken niet erg op de camera’s uit 1967 en 2015. Op deze site zijn alle camera’s van Nikon te vinden.

Zoals te zien is, verandert beeld door de jaren heen. Oude patronen gaan weg, maar komen ook weer terug. Soms blijft beeld juist hetzelfde, om iets unieks en kenmerkends uit te stralen. Coca Cola is hiervan een voorbeeld met hun ‘feeling’ strategie en Heineken met hun ster op het etiket.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.