Door: Marten van der Meulen & Amanda Vlot                                  

KLM heeft iets nieuws: de mogelijkheid bieden om tickets te betalen via de social media. Iedereen kan hierdoor tickets betalen en bestellen, wanneer zij dat wil. Deze actie is een voorbeeld van een opkomende trend: ‘Marketing wordt steeds menselijker”. En zo zijn er meer trends die veelbelovend zijn voor 2014, als de verwachtingen van Marketingfacts.nl uitkomen.

Het voorbeeld van de KLM is een vorm van ‘gepersonaliseerde marketing’ en komt steeds vaker voor. Zo komt de inzet van een ‘gepersonaliseerde video’ door bedrijven ook steeds vaker voor. Het filmpje biedt je de mogelijkheid om direct door te klikken naar bijvoorbeeld een primeur, een nieuwe service of een ander voordeel wat de adverteerder te bieden heeft. In de marketingwereld staat persoonlijkheid centraal. Bedrijven ontwikkelen daarom ook een eigen persoonlijkheid, waar mensen zich mee kunnen identificeren.

Geert Jan van Dam, marketingcommunicatiedocent van de opleiding Communicatie, verwacht dat we door nieuwe ontwikkelingen steeds beter winstgevend op het individu kunnen segmenteren. Maar ‘menselijkheid’ is volgens hem eerder een synoniem voor Marketing, dan dat het een trend ervan is. “Marketing gaat in essentie over het vervullen van wensen en behoeften. Menselijkheid is dus de basis van een goede marketeer”, aldus van Dam. Gesproken als een echte marketingdocent.

Een andere trend die naar verwachting ook gaat aanslaan: ‘stilteweekenden’. Offline zijn is een nieuwe luxe. Een weekend waarin elektrische apparaten verboden zijn. Geen mobieltjes, geen laptoppen en geen connectie met ‘de buitenwereld’. Offline zijn is een nieuwe luxe. Of toch niet?

Vakdocent Chris de Meer van de opleiding Commerciële Economie was nog niet bekend met deze trend. Toch verwacht hij wel dat er behoefte aan is: “Eén van mijn studenten heeft onlangs een onderzoek gedaan naar het mediagedrag van de mens. Uit dit onderzoek blijkt dat veel mensen eigenlijk niet meer zonder internet kunnen. Veel mensen kunnen niet meer offline zijn, ze denken al snel wat te missen.” De docent Marketing twijfelt aan de bedoeling van een stilteweekend. Hij weet niet zeker of de behoefte van de consument zo groot is, dat zij daadwerkelijk naar een georganiseerd stilteweekend zullen gaan. “Je kunt zelf ook stilte organiseren. Wanneer ik naar een verjaardag ga, laat ik vaak ook mijn telefoon in de auto liggen,” verteld hij. Volgens de ruis.nl: een stap in de goede richting.

Een andere trend die volgens Marketingfacts.nl gaat bloeien in 2014: storytelling. Storytelling krijgt aandacht, veel meer dan dat het nu krijgt. Een korte uitleg: storytelling is een verhaal wat een bedrijf verteld aan de consument. Simpele feiten op een rij trekken geen aandacht meer. Een combinatie van beeld en tekst zorgt ervoor dat de consument zich kan identificeren met het bedrijf. En dat is precies het doel van storytelling. Kortom: storytelling stijgt naar een podiumplaats.

Als het aan vakdocent Renny Poelstra van de opleiding Communicatie ligt, blijft deze podiumplaats voorlopig onbetreden: “Het is een uiting van een andere beweging die al veel langer speelt: het toevoegen van emotie aan je uitingen. Was het eerder een deugd om emoties onder controle te houden, nu willen we vooral iets `voelen’ bij een merk of organisatie. Het moet ons raken.” Ter aanvulling verwijst de Psychologie docente naar bankier Arnon Grunberg, die aankondigt dat hij een bank met emotie gaat oprichten. “Terwijl banken normaal gesproken alleen leningen verstrekken op basis van feiten en cijfers, kunnen mensen bij de bank van Grunberg geld lenen als ze een verhaal hebben dat hem raakt,” aldus Poelstra.

Ondanks Poelstra storytelling geen trend noemt, werkt het wel. Maar wel onder voorbehoud. “Mensen vinden het leuk om een emotioneel verhaal, dat aan het merk gekoppeld is, te delen. Emoties of verhalen helpen vooral om je te onderscheiden van andere merken en organisaties. Neem het verhaal van Johnny Walker, als ik dan als niet-whiskydrinker een fles whisky wil kopen, zit het verhaaltje wel in mijn hoofd. Maar wanneer het verhaal daadwerkelijk als doel heeft om simpele feiten over te brengen, werkt storytelling niet altijd. Uit een recent onderzoek van Luuk Lagerwerfblijkt namelijk dat mensen van het verhaal vooral de emotie onthouden en veel minder de feiten.” Hiermee sluit de vakdocente haar verhaal stellig af.

Wilma Ritsema, die tevens aan dezelfde opleiding docent is van het vak Corporate Communicatie, voegt er nog een andere belangrijke kanttekening aan toe. “Blijf met je verhaal wel altijd dicht bij de waarheid. Je kunt niet zomaar even een mooi verhaal op je organisatie plakken. Nee, je moet werken met echte verhalen van echte mensen.” Wanneer emotie goed ingezet wordt, kan het helpen. Zo eindigt Ritsema haar verhaal met een quote van de Amerikaanse schrijfster en dichteres Maya Angelou:

“People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel.”

Volgens de vakdocenten van de NHL zijn er inderdaad nieuwe ontwikkelingen voor 2014, maar de meeste voorspellingen zijn wel gebaseerd op eerdere ontwikkelingen. Volgens Chris de Meer zijn er echter wel degelijk nog andere ontwikkelingen gaande. “Ik merk onder andere dat mensen volop ‘consuminderen’. In vergelijking met een aantal jaren geleden lenen we vaker spullen van elkaar en kopen we veel minder snel nieuwe spullen. Wanneer iets kapot is, laten we het ook eerder repareren dan dat we het opnieuw gaan aanschaffen. Bezit wordt denk ik langzamerhand minder belangrijk,” aldus de docent.
Of onze vakdocenten van de NHL Hogeschool ook daadwerkelijk gelijk hebben, moeten we maar afwachten. De tijd zal het ons leren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.