De Dag van de Mediastages is dé plek om erachter te komen of een stage in de mediawereld iets voor jou is. Op de stagemarkt vind je een groot en divers aanbod aan stagebedrijven. Van groot tot klein en van tv tot virtual reality. Er zijn gastsprekers uit het vak die je inspireren en voorbereiden. Ook kun je je CV laten checken en een professionele LinkedIn foto laten maken. Kortom, na deze dag ben je helemaal voorbereid op jouw droomstage in de media! Benieuwd hoe zo’n dag eruit ziet? Ik neem je mee!

Hallo Hilversum!

Aan het begin van de middag reisde ik af naar het Hilversumse Mediapark. Het event vond plaats in Beeld en Geluid, een prachtig museum van binnen én van buiten. Bij binnenkomst kreeg iedereen een sticker waar je je naam en opleiding op moest schrijven.

Let’s start

Honderden studenten (en dus ook meteen mijn concurrenten) uit het hele land hadden zich verzameld. Wat zijn het er veel! Monique Amse van Mediastages en mediawethouder Wimar Jaeger heetten iedereen welkom en gaven uitleg over het programma. Een afwisselend programma met een borrel als afsluiting, klinkt goed!

Inspirerende verhalen

Al die honderden studenten werden verdeeld in twee groepen. ‘Mijn’ groep begon in het theater, een prachtige zaal die aan alle kanten vrolijk gekleurd is. Directeur Monique Amse, trapte af met een verhaal over Mediastages. Op de website van Mediastages vind je meer dan vierhonderd vacatures. Van redactie en productie tot financieel en juridisch, voor ieder wat wils.

Koffie, Koffietijd….

De volgende gastspreker was niemand minder dan dé hoofdredactrice van Koffietijd: Charlotte Martijn! Koffietijd is een programma van Talpa en wordt in dezelfde studio opgenomen als RTL Live. Talpa produceert veertig programma’s per maand! Het bedrijf heeft per maand plek voor 55 (!) stagiaires, Koffietijd heeft 22 stagiaires per jaar. Veel stagiaires die het goed hebben gedaan, blijven hangen na hun stage en kunnen door als redacteur. Er liggend dus veel kansen bij Talpa! De gouden tip van Charlotte Martijn: “Houd een boekje bij met alle contacten die je tegenkomt en rubriceer ze. Zo’n boekje is goud waard!”. Als hoofdredactrice zet je de grote lijnen uit, bedenk je themaweken en stuur je het team aan. Koffietijd wordt gemaakt door een jong team van zo’n 45 mensen, waarvan vier eindredacteuren. Met het team van RTL Live zijn dat in totaal tachtig mensen die aangestuurd moeten worden.

Wil jij bij Koffietijd stage lopen? Dat wordt hard werken (om 6.30 uur paraat staan bij de studio in Eemnes). Je moet op de hoogte zijn van alles wat er speelt. Als er iets gebeurt, zoals de aanslag in Manchester, dan moet je meteen omschakelen en beginnen. Als je daar ’s ochtends pas achter komt, heb je maar kort de tijd. De uitzending moet gewoon om 10.00 uur beginnen. Daarnaast moet je snel werken, veel omgooien, werken onder druk, veel regelen, doen en keuzes maken, máár… “Het is superleuk!”, aldus Charlotte.

Iets toevoegen aan de werkelijkheid

Naast de traditionele en vertrouwde media kun je ook kiezen voor een stage in een hele nieuwe wereld: die van virtual reality en augmented reality. &Samhoud is zo’n bedrijf. Het begon klein, maar groeit elke dag. “We groeien soms sneller dan we aankunnen” Aldus Jennis Jongerius van &Samhoud. “We begonnen met drie man, ondertussen hebben we een team van 45 mensen.” &Samhoud is gespecialiseerd in virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Bijna iedereen heeft ondertussen wel eens een VR ervaring gehad, waarbij je zo’n grote bril op je hoofd krijgt. Je komt dan in een hele andere wereld. Bij AR wordt iets toegevoegd aan de werkelijkheid. Bekende voorbeelden zijn Pokémon GO en Dance Dance Dance. Een van de laatste projecten is de nieuwe actie van Albert Heijn waarbij je ruimteplaatjes kunt sparen. In samenwerking met André Kuipers hebben ze een app gemaakt waarbij gebruik wordt gemaakt van AR. De app werd meteen live gedemonstreerd in de zaal, heel vet!

Stage lopen bij &Samhoud? Er zijn veel kansen! Je bent volwaardig lid en kunt meteen aan de slag. Je loopt stage bij een uniek bedrijf en mag je eigen ideeën inbrengen. Het is hier echt meewerken in plaats van meelopen!

  

De (stage)markt op!

Tijd om op pad te gaan, op jacht naar die droomstage. In de hal van Beeld en Geluid presenteerden alle stagebedrijven zich. Een drukte van belang…

Keuzestress!?

Er is zoveel te kiezen… Waar moet je beginnen? Er zijn enorm veel verschillende stages en het is allemaal heel leuk! Bedrijven waar je mee in gesprek kon waren onder andere: RTL, NOS, Talpa, &Samhoud, Endemol, Discovery, Viacom en de EO. Genoeg keuze dus.  

Afstudeerstages?

Zelf ga ik volgend jaar afstuderen, ik ben dus opzoek naar een afstudeerstage. Maar zijn die er ook in de media? Bijna niet dus! Vaak zijn er wel mogelijkheden, maar je moet er zelf mee komen. Er zijn weinig kant en klare vacatures, waarbij de onderzoeksvraag al duidelijk is. Het algemene advies: verdiep je in het bedrijf waar je wilt afstuderen en kom vervolgens met een goed voorstel.

Check, check, dubbelcheck!

Super handig! Van alle mediabedrijven waren er mensen die je cv konden checken. Martijn van Talpa Radio heeft mijn cv gecheckt. Het commentaar? Alle belangrijke informatie staat bovenaan, dat is heel goed! Wat vindt Martijn dan belangrijk? Een foto, persoonlijke gegevens (vooral geboortedatum) en de opleiding die je op dit moment volgt. Verder is mijn cv overzichtelijk, duidelijk en compleet. Eén verbeterpuntje: mijn lijst met vrijwilligerswerk kan iets anders worden geformuleerd, zodat mijn cv korter wordt. Hele waardevolle informatie!  

Goodies en contacten

Na de borrel ging ik met een tas vol informatie en leuke goodies naar huis! Ik heb bij verschillende bedrijven contacten gelegd en ben nog beter voorbereid op mijn stage volgend jaar. Ik weet zeker dat een stage in de media bij mij zal passen. Ook weet ik nu goed bij welke bedrijven ik wel en niet wil solliciteren. Een geslaagde middag dus!