De wereld telt in totaal zo’n 10.000 (sub)culturen en 6.170 verschillende talen. Iedere cultuur heeft zijn eigen normen en waarden. Ook tussen de bedrijfsculturen zijn grote verschillen te ontdekken.Door de opkomende internationalisering krijgen organisaties steeds meer met cultuurverschillen te maken. Maar wat zijn belangrijke cultuurverschillen in organisaties? En hoe ga je ermee om?

Nederlandse bedrijfscultuur
Het aantal internationaal georiënteerde organisaties neemt toe. Ook de opleidingen in Nederland waarbij verschillende nationaliteiten met elkaar samen werken zijn aan het opkomen. Om de communicatie zo optimaal mogelijk te houden dient men zich te kunnen verplaatsen in de normen en waarden van de andere cultuur. Maar om hiertoe in staat te zijn is het handig om eerst te weten hoe het precies zit met de Nederlandse (bedrijfs)cultuur. Over het algemeen heerst er binnen Nederlandse bedrijven een sterke democratie. Vanzelfsprekend zijn de hiërarchische lagen minder zichtbaar dan in vele andere landen. Daarnaast is er veelal sprake van directe communicatie en een informele aanspreekvorm. Dit gebeurt ook tussen verschillende niveaus in de organisatie. Verder wordt het in Nederland als gewoon beschouwd om privé informatie te delen met collega’s. Zelfs als je elkaar niet zo goed kent.

Europese cultuurverschillen
Wanneer je de Nederlandse bedrijfscultuur vergelijkt met de cultuur van onze buurlanden zijn er verschillen. Waar in Nederland vaak geen strakke hiërarchie heerst, is het bij onze oosterburen duidelijk wie de baas op de werkvloer is. Daarnaast is er in Duitsland een strakkere scheiding tussen werk en privé. Ook in België, Engeland en Frankrijk staat de hiërarchie vast: de baas is de baas, ook buiten vergaderingen om. Britten zijn over het algemeen erg beleefd, stellen geen persoonlijke vragen en zijn zeer formeel en zakelijk gekleed.

Communicatie in hoog- en laagcontext culturen
Hoe er gecommuniceerd wordt verschilt per cultuur. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen hoog- en laagcontext culturen. In laagcontext culturen wordt expliciet en met woorden gecommuniceerd. In hoogcontext culturen zijn juist de gebaren van belang en wordt er begonnen bij de context en daarna pas de kern. De meeste landen in Noordwest-Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland vallen onder de laagcontext cultuur. Een sterke hoogcontext cultuur vind je in Zuid-Europa, het Midden-Oosten, Azië, Afrika en Latijns-Amerika.

Interculturele communicatie
Wanneer er communicatie plaatsvindt tussen personen met verschillende culturele achtergronden is er sprake van interculturele communicatie. Deze cultuurverschillen kunnen de effectiviteit van communicatie belemmeren. Het belang van het verwerven van enige kennis van andere culturen kan dan ook niet genoeg benadrukt worden. Om de communicatie en dus de samenwerking met andere culturen goed te laten slagen is het van belang om je voor te bereiden. Ook is het belangrijk om te bepalen of de desbetreffende persoon een hoog of laagcontext culturele achtergrond heeft.

Bronnen: Interculturele communicatie, Zinspiratie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.