Diploma binnen. En dan? Aron Weidenaar (22) studeerde vorig jaar af aan de opleiding Communicatie aan de NHL. Wat heeft de opleiding hem tot nu toe gebracht? En waar is hij tegenwoordig te vinden? Redactielid Annewieke vroeg hem het hemd van het lijf.

Van Bouwkunde naar Communicatie

Toen de rustige, niet-stilzitter Aron (zoals hij zichzelf omschrijft) vijf jaar geleden begon als student aan de NHL, was dat in eerste instantie bij een heel andere opleiding dan Communicatie, namelijk Bouwkunde. Maar al snel bleek dat hij eigenlijk precies het tegenovergestelde wilde doen. Geen wiskunde en moeilijke berekeningen, maar juist schrijven en spreken! Hij maakte dan ook een overstap naar de opleiding Communicatie. Deze keuze bleek al snel de juiste te zijn, hier zat hij op zijn plek. “De opleiding beviel zelfs beter dan verwacht!”, vertelt hij enthousiast. Omdat Aron, gemotiveerd als hij was, tijdens zijn studie zoveel mogelijk uit de opleiding wilde halen en niet de standaard weg wilde volgen naar dat diploma, heeft hij onder meer bijgedragen aan de oprichting van ‘The COMmunity’, dé studievereniging van de opleiding Communicatie. Dit mistte volgens hem nog binnen de opleiding en dit was bovendien een mooie manier om een netwerk op te bouwen. Het ontstaan van de studievereniging noemt hij zelf dan ook één van de hoogtepunten in die vier jaar, evenals de reis naar Letland. Een andere uitdaging voor hem, was de minor ‘Marketing 3.0’. Deze volgde hij in jaar drie van de opleiding. “Ik wilde iets doen wat ‘anders’ was. Bij deze minor leerde ik multidisciplinair werken, design thinking toepassen, samenwerken met andere opleidingen en een opdracht uitvoeren in de praktijk. Heel interessant allemaal!”

“IK BEN EEN ECHTE ALLROUNDER, IK VIND DE AFWISSELING TUSSEN ALLES JUIST ZO LEUK”

Strategisch denken

Dat strategisch denken en werken beviel hem wel, als afstudeerrichting koos hij dan ook voor ‘Strategische communicatie’. “Dat koos ik omdat ik de strategie áchter de communicatie zo boeiend vind. Waarom doen we dingen zoals we ze doen? Uiteindelijk koos ik het ook omdat ik vond dat ik het meest aan die richting zou hebben. Diehard vormgever of diehard tekstschrijver ben ik namelijk niet. Ik ben een echte allrounder. Ik vind de afwisseling tussen alles juist zo leuk.” Naast al het leuke wat de opleiding hem bood, kan Aron zich ook nog een paar minder leuke puntjes herinneren. Zo noemt hij het (door veel studenten) gevreesde marketing tentamen… “Het was het laatste tentamen van jaar één. Ik haalde eigenlijk alles in één keer, maar het tentamen marketing lukte maar niet. Daardoor haalde ik mijn Propedeuse niet in één keer, waar ik toen erg van baalde.”

Van stagelopen in de Randstad tot een stage in eigen stad

Naast de goed gekozen minor, was jaar drie ook het jaar dat Aron zijn eerste stage mocht lopen. Hij deed dit bij de Rabobank in Haarlem. Zijn stage destijds was in dezelfde periode als Serious Request, die daar op dat moment plaats vond. Veel van zijn taken stonden dan ook in het teken hiervan. Daarnaast was hij bezig met het plannen en organiseren van feesten en zorgde hij ervoor dat evenementen in goede banen werden geleid. “Zo heb ik bijvoorbeeld een groot schaatsevenement met 300 kinderen geleid. Ook heb ik samen met Kim Lian van der Meij nog een voorleesmiddag voor kinderen mogen organiseren.” In jaar vier stond de afstudeerstage centraal. Aron koos ditmaal voor een stage in eigen stad, Leeuwarden. Dit keer bij een heel ander soort bedrijf dan in jaar drie. Namelijk: GH+O, een ‘alles onder één dak’-bureau. Oftewel: een Communicatiebureau vol specialisten op het gebied van online en offline communicatie. Projectmanagement was in deze stage de rode draad. “Klanten kwamen naar ons met de vraag of we iets voor ze konden bedenken of ontwerpen, dit kon van alles zijn. Ik was dan verantwoordelijk voor het contact met de klant, maakte de offertes, stemde af met de vormgevers en tekstschrijvers en zorgde ervoor dat alles, na akkoord, op tijd werd afgeleverd bij de drukker. En dat alles uiteindelijk keurig werd afgeleverd bij de klant, uiteraard. Ik deed dit met veel projecten tegelijk. Ik heb hierdoor heel veel geleerd op het gebied van planning en klantcontact.”

        “ZO HEB IK SAMEN MET KIM LIAN VAN DER MEIJ NOG EEN VOORLEESMIDDAG VOOR KINDEREN MOGEN ORGANISEREN”

in2media

Aron is op dit moment werkzaam bij in2media in Leeuwarden. “Dit is een fullservice marketingbureau, dat voornamelijk gericht is op sociale media. Zo doen we dingen op het gebied van vormgeving, tekstschrijven en fotografie, maar ook content zoeken voor diverse klanten, content managen en webcare, behoort tot de services. Ikzelf ben deels content zoeker en deels content manager”, aldus Aron.    

“IK VIND MIJN WERK GEWOON ONTZETTEND LEUK”

Aron heeft enorm veel plezier in zijn werk, wat geen dag hetzelfde is. Er is dan ook zeker geen sprake van ‘heimwee’ naar het studentenleven. “Ik mag op pad door het hele land op zoek naar content, ik heb van mijn hobby (fotografie) mijn werk kunnen maken en ik ontmoet ook nog eens heel veel interessante mensen. Ik vind mijn werk gewoon ontzettend leuk!” Ondanks het grote plezier wat hij op dit moment in zijn werk heeft, zijn er zeker wel ambities voor de toekomst. Aron: “Uiteindelijk zou ik wel een eigen bedrijf willen starten, maar dat is nog lang niet zo ver. Verder heb ik de ambitie om uiteindelijk mijn fotografie nog meer te perfectioneren.”

Tip van Aron

Als tip voor alle huidige Communicatie studenten, wil Aron het volgende meegeven: “Haal dat diploma en begin! Ga lekker aan het werk. Zorg dat je solliciteert op werk dat je ook daadwerkelijk leuk lijkt, anders blijf je bezig. Oh ja, nog een tip: wees niet nerveus voor het eindassessment, want dat is alleen maar leuk…”

 Aron (groene blouse) op pad door het land als content zoeker