Diploma binnen en dan? Angelien Drienhuizen (24) studeerde in 2015 af aan de opleiding Communicatie. Inmiddels gebruikt ze haar frisse blik in een uitdagende baan als marketeer bij YFK Marketing. Hoe kwam YFK Marketing op haar pad en wat wil ze huidige communicatiestudenten meegeven? Angelien vertelt het je.  

Een brede, creatieve opleiding met vrij veel praktijkopdrachten. Dat is waarom Angelien destijds voor de opleiding Communicatie koos. “Ik kwam van het MBO, waar ik voor Directiesecretaresse en managementassistent leerde. Eigenlijk wou ik vervolgens HBO Rechten studeren, maar dit leek me uiteindelijk wat te droog.” Toch speelde er nog wel enige twijfel of de opleiding Communicatie de juiste keuze was. “Je specialiseert je niet echt ergens in”, vindt Angelien. “De opleiding is zo breed, je krijgt van alles maar een beetje mee. Voor mij de kunst om vooral zelf mijn uitdagingen binnen de opleiding te vinden om erachter te komen wat ik wilde worden.” Toch had Angelien al gauw voor ogen welke kant ze op wilde. “Mijn favoriete vakken waren Eventmanagement, Interne communicatie en Corporate communicatie. Vooral het psychologische- en gedragsaspect vond ik daarbij interessant.” Strategische communicatie was dan ook haar afstudeerprofiel.

“Vraag me niet waarom, maar ik wilde altijd al naar Kaapstad”

Op avontuur in Zuid-Afrika

Wat Angelien nog goed herinnert is haar derdejaars stage in Kaapstad. “Vraag me niet waarom, maar ik wilde er altijd al naartoe.” Ze liep stage bij RK Events, een evenementenbureau dat festivals organiseert voor diverse doelgroepen. “Het grootste festival was Plett Rage. Een festival voor pas afgestudeerden aan de oostkust van Zuid-Afrika. “Samen met een team van acht man deden we de productie, partnerships & sponsoring, social media en eventmanagement.” Ook organiseerde ze een groot festival alleen. Dat was Ox Braai. Een tweedaags evenement dat 5.000 bezoekers trok. “Het was de eerste keer dat dit festival plaatsvond en ik kreeg de kans om het gehele event te managen en organiseren. Dat was heel spannend!”. De bedrijfscultuur daar is totaal anders dan de Nederlandse bedrijfscultuur. “Je leert daar vooral zelfstandig te zijn en oplossingsgericht te denken. In Nederland houden bedrijven in veel gevallen graag de controle over de kwaliteit van het werk wat stagiairs leveren. Bij RK Events was dat niet het geval. Verprutste je iets of maakte je een fout? Aan jou de taak om het zo snel mogelijk op te lossen en alternatieven te bedenken. Lukte je dit niet, dan kon het zomaar einde verhaal zijn.” In het begin was het wel even slikken, maar Angelien vond al snel haar weg. “Het was een hele toffe tijd, waar ik nog dagelijks aan terugdenk. De Afrikaanse cultuur is veel relaxter dan de Nederlandse, meer begaan met elkaar, open en vaak heel behulpzaam. Toen ik terugkwam in Nederland moest ik wel weer even wennen aan onze ‘stressvolle’ en ‘drukke’ levensritme. Ondanks dat ik ook daar keihard had gewerkt.’’

“Juist de uitdaging houdt mij scherp en creatief”

Afgestudeerd en toen?

Na de opleiding kostte het Angelien een half jaar om een baan te vinden. “Ik startte als Office en Finance Manager bij Peperzaken in Groningen. Naast de office en finance taken ondersteunde ik ook in de marketingcommunicatie. Vanuit een samenwerking met Belsimpel.nl startte Angelien daar in een marketing- en eventproject. “Een te gek merkactivatietraject op diverse festivals in Nederland.’’ Na een half jaar kwam YFK Marketing op haar pad en besloot Angelien de overstap te maken en zich volledig op haar ontwikkeling en rol als Marketeer te storten. Tot op de dag van vandaag heeft ze geen enkel moment spijt gehad van deze switch. Bij YFK Marketing houdt Angelien zich met verschillende onderdelen van het marketingvak bezig. “Ik ben een creatieve aanjager met strategisch blikveld die zich bezig houdt met het bouwen van merken. Dit uit zich in positionerings- en strategische vraagstukken tot aan online marketing en contentcreatie. Ik kom nu bij verschillende opdrachtgevers binnen, zit de ene dag middenin een verffabriek en de volgende dag bij een fysiotherapiepraktijk. Juist die uitdaging houdt mij scherp en creatief!’’ Een vast takenpakket of een rolverdeling is er niet. “We zijn allemaal marketeers en hebben allemaal zo onze sterke kanten. Door onze krachten te bundelen, leren we veel van elkaar en komen we tot nog betere oplossingen en ideeën.”

“Het is hard werken om te bereiken wat je wilt bereiken”

Hard work pays off

Wat Angelien tot nu toe heeft geleerd is dat je vooral iets moet doen wat je leuk vindt. “Maar je moet je ook realiseren dat het hard werken is om te bereiken wat je wilt bereiken. Het wordt je niet op een dienblad aangereikt. Val daarbij niet in de valkuil door ‘te hard’ te gaan werken. Als je vaak in de avonden nog aan het werk bent of iedere dag denkt ik ga nog een uurtje langer door, kan dat juist een negatieve invloed hebben op wat je levert.”

Haar plannen voor de toekomst? “Ik wil me verder ontwikkelen als marketeer. Nog meer organisaties helpen bij het bouwen van sterke merken .” En dat doet ze het liefst bij YFK. “Zo behoud ik mijn frisse blik en de uitdaging.”