De 5W’s van een Online Visitekaartje

Sinds de komst van sociale media kom je er met alleen een goede handdruk niet mee weg. Eén zoekopdracht in Google en de benodigde informatie voor een eerste indruk is daar. De noodzaak van een goede online profilering begint steeds belangrijker te worden. Alles valt of staat bij een goede basis. Net als bij het schrijven van nieuws- en persberichten is het belangrijk dat men in één oogopslag de 5W’s snel kan vinden.

Wie?

Niet voor niets klinkt het gezegde: “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Een duidelijke en professionele foto van jezelf is daarom zeker een must. Natuurlijk kun je een online kennismaking niet vergelijken met een kennismaking in het echt. Toch kan een foto zorgen voor een goede (of slechte) eerste indruk. Daarnaast kun je door middel van je kledingkeuze, pose en setting een stukje van je persoonlijkheid overbrengen.
> Een tip die ik je daarom ook wil geven: ga niet speciaal voor een foto in pak als je die bijvoorbeeld nooit draagt!

Wat?

De wat omschrijft je functie, en is naast je foto en naam als tweede belangrijkst. De kopregel van Linkedin of de bio van Instagram lenen zich hier goed voor. Wanneer je slim gebruik maakt van functietitels, kun je jouw SEO vergroten. Zo brengt de functietitel ‘creatieveling’ naar alle waarschijnlijkheid veel minder resultaten op als ‘creative’ of ‘graphic designer’.
> Tip: maak jij voornamelijk gebruik van Instagram? Zorg er dan voor dat jouw belangrijkste keywords beschreven staan op de plek waar normaal gesproken je (bedrijfs)naam staat. De enige twee velden die namelijk naar voren komen in de zoekresultaten van Insta is de titel en de @naamvaninstakanaal.

Waarom?

Aan de hand van jouw propositie leg je uit waarom jij de juiste persoon bent. Door in het kort jouw verhaal te vertellen kun je laten zien waar jij als persoon voor staat. Wat maakt jou als persoon zo uniek in combinatie met het werk dat je doet of de business die je runt. Formuleer de info als een soort online elevator pitch overzichtelijk in je Instagram bio of LinkedIn samenvatting.
> Tip: maak gebruik van opsommingen en je favoriete emoticons om de leesbaarheid te vergroten. Een online tekst leest nou eenmaal anders dan op papier, dus houd daar rekening mee.

Wanneer?

Wanneer bied je de mogelijkheid om in te gaan op de verworven kennis en ervaring die je de afgelopen tijd hebt opgedaan. Dat LinkedIn hiervoor een ideaal platform is hoef ik je vast niet meer te vertellen. Wel kan deze informatie belangrijk zijn voor mensen uit je zakelijk netwerk. Niet vergeten dus!

Waar?

Net als bij een website, sluiten we af met de contactgegevens. Het is belangrijk dat die up-to-date zijn en geen spelfouten bevatten. Er is namelijk niets slordigers dan spelfouten die niet nodig zijn.
> Tip: wanneer je liever niet je gehele adres online blootgeeft, is het aan te raden om alleen voor je woonplaats te gaan. Aangezien je vast niet de enige bent die zo heet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.