Gesprekken hebben we dagelijks. Op school, op het werk, in de supermarkt of in het openbaar vervoer. Soms zijn ze interessant, maar ook vaak genoeg verschrikkelijk saai. En dan zijn er natuurlijk ook nog de ongemakkelijke gesprekken, waarbij je even geen idee meer hebt waar je het over moet hebben. Wat is er dan handiger dan een paar tips voor een beter gesprek?

Wanneer je later een baan hebt en je met klanten een gesprek moet voeren, is het handig om goede communicatie skills te hebben. Mocht je dit nog niet zo onder de knie hebben, geen paniek! Met de volgende technieken ben je binnen no-time een fantastische gesprekspartner!

  1. De opening

Niet geheel onbelangrijk is de opening van een gesprek. Een goede opening is belangrijk, omdat mensen daar veel focus voor hebben. Dit geldt ook voor de afsluiter. Het is een menselijk dingetje om hier meer op te letten, gezien in het midden van een gesprek de focus vaak minder is. Gelukkig kun je het goed openen van een gesprek prima leren. Door bijvoorbeeld zelf het gesprek te starten laat je al zien dat je niet bang bent om het woord te nemen. Verder is het van groot belang om voorafgaand aan een gesprek wat research te doen. Zo weet je al meer dingen van het desbetreffende onderwerp af en kun je makkelijker dingen vragen. Door deze informatie te verwerken in je openingen, toon je aan dat je interesse hebt, wat je gesprekspartner sowieso kan waarderen!

“Als je mond open staat, ben je niet aan het leren” – Boeddha

  1. Luisteren

De meeste mensen houden er nou eenmaal van om over zichzelf te praten. Sommigen kunnen dit als irritant ervaren, maar je kan er ook gebruik van maken door te luisteren. Hoe verleidelijk het ook is om iemand te onderbreken, is het goed om mensen uit te laten praten.  En zoals Boeddha zegt: “Als je mond open staat, ben je niet aan het leren.”

  1. Complimenteer je gesprekspartner

Wie houdt er nou niet van een complimentje? Iedereen wel toch? Het is belangrijk dat je degene waarmee je in gesprek bent niet constant de grond in boord. Wanneer je het bijvoorbeeld niet eens bent met de mening van de ander, ga dan niet helemaal los met zinnen als “waar slaat dat op?!”, of “wat een onzin!” Je kan daarom beter zeggen dat je het een interessant punt vindt en vervolgens vragen wat diegene van een ander idee vindt. Op deze manier toon je aan dat je je gesprekspartner serieus neemt.

  1. Vraag naar de mening

De mening van iemand vragen is een goede manier om iemand bij een gesprek te betrekken. Dit geldt voor zowel één-op-één gesprekken als groepsgesprekken. Wanneer mensen zich meer betrokken voelen, zullen zij meer inzet tonen.

  1. Vat het gesprek samen

Zowel in een groepsgesprek als een één-op-één gesprek is het ontzettend handig om dingen samen te vatten. Hiermee toon je aan dat je goed geluisterd hebt. Ook is dit voor jezelf handig om te kijken of je de dingen die verteld zijn goed begrepen hebt.

  1. Kort, maar krachtig

Niemand heeft zin in langdradig gedoe. Mensen die maar blijven doorpraten over onderwerpen die waarschijnlijk toch niet interessant genoeg voor je zijn. Daarom is het verstandig om dingen kort, maar krachtig te houden, zodat iedereen de focus erbij kan houden.

  1. Power of silence

Je kent ze vast wel. Mensen die na elke zin reageren met “mee eens” of “ja. De essentie is goed bedoeld wanneer er zo gereageerd wordt, maar veel mensen vinden dit best vervelend. Wees daarom wanneer het gepast is stil en laat de ander zijn verhaal doen.

  1. Weet waar je het over hebt

Ook is het belangrijk om, met name tijdens een zakelijk gesprek, te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Dit kan op manieren als kort iets over je werk te vertellen of eventueel iets waar je mee bezig bent mee te nemen en te laten zien. Wel moet je hiermee oppassen, omdat dit soort dingen al snel worden opgevat als arrogantie.

  1. Non-verbale communicatie

Vergeet nooit om non-verbale communicatie te gebruiken! Even kort knikken wanneer iemand iets verteld of een glimlach kan al het verschil maken. Ook kun je je punten versterken door middel van handbewegingen. Je toont dan meer passie voor de dingen die je verteld, wat weer leidt tot meer gehoor van je gesprekspartner.

  1. Geen details

Tot slot is het handig om sommige verhalen tot in de diepste details te vertellen. Niemand is geïnteresseerd in jaren of data. Vertel dit alleen wanneer hier om gevraagd wordt. Of wanneer je in gesprek bent met je beste vriend of vriendin, maar dat is een ander verhaal… 😉